کد خبر: ۲۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
علی نیکزاد
نیک نیوز: وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم و در راس آن عباس آخوندی طی سه سال اخیر بارها و بارها مسکن مهر را مورد شدیدترین انتقادات قرار داده و از بیان آن چیزی که به ذهنشان خطور می‌کند درباره این طرح ابایی نداشته‌اند. در آخرین نمونه آخوندی در صحن علنی مجلس گفت طرح مسکن مهر فاجعه آمیز بود و همزمان وزارت راه و شهرسازی قبل را درباره خرید هواپیما مورد تقفد قرار داد. آنجایی که تاکید کرد:‌ «پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما توافقی صورت گرفت که با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیون دلار تفاوت دارد.»

این مسائل را وزیر پُر کار راه و شهرسازی دولت دهم در میان گذاشتیم. نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تاکید بر این‌که "فاجعه دانستن طرح مسکن مهر زیر سئوال بردن قانون و کمال بی انصافی است"، گفت:‌ وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در حوزه مسکن عملکرد خاصی نداشته که بتوان نقد کرد به طور مثال؛  در 3 سال گذشته در خصوص احیای بافت فرسوده وساماندهی حاشیه نشین ها چه کرده اند؟ در 3 سال گذشته در خصوص ساخت مسکن های حمایتی چه کرده اند؟ چند واحد مسکن اجتماعی ساخته‌اند؟»

وی در واکنش به اظهارات مربوط به دلالی هواپیما نیز افزود: «اگر کسی مدعی بهره مندی 5 میلیونی دلاری دلالان از خرید هواپیما در پیش از این دولت است، باید اسناد آنرا بدون هیچ ملاحظه ای در اختیار افکار عمومی قرار دهد؛ ما حتما از این موضوع استقبال می کنیم.»

مشروح گفت‌وگو با علی نیکزاد را در ادامه می‌خوانید؟

*سیاست بازان با جو رسانه‌ای به دنبال ناکارآمد نشان دادن مسکن مهر هستند

خبرنگار: آخوندی وزیر راه و شهرسازی دوشنبه هفته جاری باز هم به مسکن مهر حمله کرد و گفت «مسکن مهر فاجعه آمیز و اتلاف منابع» بود، نظر شما در این‌باره چیست؟

نیکزاد: بنده با توجه به شرایط و فضای جامعه، کمک به دولت محترم و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب قصد ورود و پاسخگویی به مطالب مرتبط به حوزه مسئولیت اینجانب در دولت دهم ندارم، اما علیرغم میل باطنی و همچنین درخواستها و مطالبات مکرر مردم ناگزیر به شفاف سازی و تنویر افکار عمومی در خصوص بخشی از هجمه های وارده شدم.

انتظار می رفت گزارش وزارت راه و شهرسازی مبتنی بر شعار سال "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" و گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سال پایانی دولت یازدهم باشد که متاسفانه به آن پرداخته نشد. امیدوارم مطالبی که گفته می شود در راستای بهبود شرایط در حوزه های مزبور باشد. اما در خصوص طرح مسکن مهر باید گفت این طرح
کاملا منطبق بر گفتمان حضرت امام در شیوه خانه دار کردن مردم بود و همچنین بر اساس اصول قانون اساسی و مبتنی بر قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن تعریف شد، بر مبنای کار کارشناسی و مطالعات روز دنیا در خصوص تامین مسکن اقشار متوسط و کم درآمد شکل گرفت و با نگاه ویژه و خاص به محرومان و مستضعفان و متقاضیان واقعی شروع شد.

عدالت را به‌معنای واقعی در حوزه مسکن برای اولین بار پس از انقلاب پیاده و فرصت خانه دار شدن را برای همه فراهم کرد. طبق نظرسنجی های موجود از طرف عامه مردم هیچوقت با مخالفت روبرو نبوده و این سیاست بازان هستند که با جوسازی رسانه ای در پی القای ناامیدی و ناکارآمدی این طرح هستند.

*پیشرفت ماهانه نیم درصدی  مسکن مهر در دولت یازدهم

یک نکته مهمی هم که باید به آن اشاره کنم تاکید حکیمانه رهبر معظم انقلاب در خصوص مسکن مهر در پایان سال اول دولت یازدهم بود که فرمودند : "اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد." اما متاسفانه اتفاق خاصی در وزارت راه و شهرسازی نیفتاد کمااینکه آمارهای رسمی وزارتخانه می گوید در طول این سه سال ماهانه فقط نیم درصد مسکن مهر پیشرفت داشته است .

حال با تمام محسنات مسکن مهر «فاجعه آمیز» خواندن این طرح در مواجهه با نمایندگان مردمی که تمام امیدشان به مسکن مهر بوده و هست، زیر سوال بردن قانون و کمال بی انصافی است؛ اما شاید برای بعضی که به گفتمانشان پایبند نیستند «فاجعه» باشد چراکه یک میلیون واحد شهری را با 70درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتند اما بعد از 3 سال هنوز نتوانستند تحویل دهند.

520 هزار واحد روستایی را با 30درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتند اما نتوانستند آنرا تکمیل کنند. به‌جای اقدام عملی و تلاش برای تحویل، با اهانت به متقاضیان و مردم امیدوار، مسکن مهر را مزخرف خواندند و هیچ طرحی را جایگزین نکردند. با وجود کاهش تورم، آورده متقاضیان برای مسکن مهر را سه برابر کردند،  هنوز نتوانسته اند مشکل تاسیسات زیربنایی را حل کنند و بسیاری از واحدهای آماده در معرض آسیب است.

با تعطیلی مسکن مهر، یک میلیون نفر را بیکار کردند، به اندازه سخنرانی در همایشها و سمینارها هم برای مسکن مهر وقت نگذاشتند. به واسطه تعطیل کردن پروژه های مسکن مهر و جو بی اعتمادی در میان متقاضیان هر روز به ناامیدی مردم اضافه می شود.

خبرنگار: عملکرد دولت یازدهم در حوزه مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیکزاد: وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن عملکرد خاصی نداشته که بتوان نقد کرد به طور مثال؛  در 3 سال گذشته در خصوص احیای بافت فرسوده وساماندهی حاشیه نشین ها چه کرده اند؟ در 3 سال گذشته در خصوص ساخت مسکن های حمایتی چه کرده اند؟ چند واحد مسکن اجتماعی ساخته‌اند؟

*تامین منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم از وصولی اقساط مسکن مهر

خبرنگار: مسئولان وزارت راه و شهرسازی سه سال است درباره راه‌اندازی صندوق زمین و مسکن، رهن ثانویه و ... حرف می‌زنند.

نیکزاد: ماحصل عملکرد آنها در سه سال گذشته، تلاش در جهت اجرایی شدن صندوق یکم وام خرید مسکن است که منابع آنهم از محل وصول اقساط تسهیلات مسکن مهر تامین می شود و البته مورد استقبال هم قرار نگرفته است. به اینجا که می‌رسد منابع مالی مسکن مهر مزخرف و فاجعه نیست!

*وزارت راه دولت یازدهم اراده‌ای برای حل مشکلات مسکن مهر ندارد

خبرنگار: نظر شما در خصوص هزینه های بالای تاسیسات زیربنایی مسکن مهر چیست؟

نیکزاد: در وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم اراده ای برای حل مشکل وجود ندارد؛ بطور مثال در تبصره 18 قانون بودجه 1395 مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سرمایه بانک مسکن تخصیص داده شده است، سئوال اینست که اگر وزارتخانه منابع لازم را در اختیار دارد چرا به تاسیسات زیربنایی مسکن مهر اختصاص نمی دهد که به قول آقایان 5600 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؟

چرا زمین‌هایی که از برکت اجرای مسکن مهر ارزش افزوده پیدا کرده و مصوبه دولت را نیز برای هزینه کرد در بخش تاسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی دارد را قرار است به
افزایش سرمایه بانک مسکن اختصاص دهند؟

*مدعیان دلالی، اسناد آنرا در اختیار افکار عمومی قرار دهند

خبرنگار: نظر شما در خصوص کاهش هزینه 5 میلیون دلاری خرید هواپیما در این دولت و حذف واسطه‌ها چیست؟

نیکزاد: همه ایرلاینها و خطوط هوایی در کشور (به جز هما) غیردولتی هستند و بر خلاف دولت یازدهم که اصرار بر دولتی کردن خریدها و مذاکرات دارد، دولت دهم دخالتی در خرید و نحوه خرید هواپیما نداشت اما تمام حمایتهای فنی و حقوقی را برای تسهیل در خرید انجام می داد؛ صنعت هوایی در سال 84 با 112 فروند هواپیما فعالیت می‌کرد که با وجود تمام تحریم های شیاطین علیه ملت بزرگ ایران اسلامی این میزان به 224 فروند در سال 91 رسید.

اگر کسی مدعی بهره مندی 5 میلیونی دلاری دلالان از خرید هواپیما در پیش از این دولت است، باید اسناد آنرا بدون هیچ ملاحظه ای در اختیار افکار عمومی قرار دهد؛ ما حتما از این موضوع استقبال می کنیم.

اما نکته جالب اینجاست که دستگاه متولی عملکرد خاصی در حوزه توسعه فرودگاهها و صنعت هوایی نداشتند و آنچه تا به حال انجام و افتتاح شده با تامین مالی و برنامه ریزی دولت قبل بوده و وزارت راه و شهرسازی با اینکه تنها یکسال از دولت یازدهم باقیمانده هنوز از برنامه های خود در این حوزه صحبت می کنند.

خبرنگار: دولت قبل چه اقداماتی در بخش جاده ای و ریلی کشور انجام داد؟

نیکزاد: در دولت گذشته 63250 کیلومتر انواع راه ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت . علاوه بر این 48150 کیلومتر هم با پیشرفت مناسب در اختیار دولت یازدهم قرار گرفت که باید گزارش دهند در طول 34 ماه گذشته چقدر پیشرفت داشته است؟ به طور مثال تنها در بخش ریلی 837 کیلومتر آماده ریل گذاری تحویل شد که معلوم نیست چه مقدار ریل گذاری انجام گرفته است.

خبرنگار: و کلام آخر؟

نیکزاد: به نظر می رسد طرح این موضوعات در سال پایانی دولت که معمولا جمع بندی و گزارش عملکرد اقدامات انجام شده به مردم است، به منظور سرپوش گذاشتن به عدم تحقق وعده های داده شده باشد؛ به ویژه آنکه هنوز گزارشی از اقدامات انجام شده در مسکن اجتماعی، احیای بافت فرسوده، نظام مهندسی، شهرسازی و معماری، تامین مالی همچون رهن ثانویه و ... به مردم داده نشده است.

از طرفی دیگر تکمیل طرح عظیم مسکن مهر نیز با سوء مدیریت موجود در سه سال گذشته تنها ماهانه نیم درصد بوده است. بنابراین مسئولان محترم وزارت راه و شهرسازی به جای فرافکنی و انداختن مشکلات به گردن دولت قبل بعد از گذشت 34 ماه، درصدی از برنامه های ادعایی خود را عملیاتی کنند؛ بخش راه و بخش مسکن لکوموتیو اقتصاد مقاومتی است و اگر این حوزه فعال شود، به دلیل داخلی بودن تمام مولفه های آن، اقتصاد کشور را بدون نیاز به خارج به حرکت درآورده و از رکود خارج میکند؛ و این یعنی تحقق اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل.


نام:
ایمیل:
* نظر: