کد خبر: ۳۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
خوردن در فصل‌های که هوا متعادل است مانند تابستان و بهار بسیار عادی است؛ اما هنگامی که زمستان آغاز می‌شود با توجه به واکنش مواد غذایی به سرما کمی چالش‌ برانگیز می‌شود.
نیک نیوز: خوردن در فصل‌های که هوا متعادل است مانند تابستان و بهار بسیار عادی است؛ اما هنگامی که زمستان آغاز می‌شود با توجه به واکنش مواد غذایی به سرما کمی چالش‌ برانگیز می‌شود.

اگر درباره سبزیجات بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که برخی از آن‌ها می‌توانند در معرض سرما قرار بگیرند که ما آن‌ها را به عنوان سبزیجات زمستانی می‌شناسیم زیرا آن‌ها در برابر هوای سرد مقاوم بوده و از بین نمی‌روند و علت آن می‌تواند وجود مقدار فراوان شکر در آن‌ها باشد.

شکر موجود در آب سبزیجات زمستانی باعث می‌شود تا نقطه فریز آن‌ها پایین‌تر برود و همین امر سبب زنده ماندن این گیاهان در فصل زمستان می‌شود. در ادامه ما چندین نمونه از بهترین سبزیجات زمستانی را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید در رژیم غذایی خود جای دهید.

1-کلم کالی

کلم کالی یکی از سالم‌ترین سبزی‌هایی است که در آب و هوای سرد رشد می‌کند. این گیاه عضو خانواده کولیپوروس است. اگرچه در تمام طول سال امکان برداشت و خرید کلم وجود دارد اما بهترین نوع آن را می‌توانید در فصل زمستان تهیه کنید.

این گیاه سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی کاملاً قدرتمند است. در واقع یک فنجان (67 گرمی) از این گیاه حاوی مقدار مورد نیاز ویتامین K,A,C برای بدن است و همچنین منبعی غنی از ویتامین B، کلسیم، مس، پتاسیم و منیزیم است.

به علاوه این گیاه دارای آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدها مانند کورستین و کومپفرول است که دارای اثرات ضد التهابی بسیار قوی است. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف بالا فلوئوروئیدها به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مانند ریه و مری کمک می‌کند.

2-  کلم بروکلی

کلم بروکلی نیز جز آن دسته از سبزیجات بسیار مفید است که می‌تواند در غذاهای زمستانی از آن استفاده کرد. این گیاه حاوی مقدار فراوانی مواد معدنی و ویتامین K  است. همچنین یک فنجان 156 گرم کلم بروکلی پخته شده 137% از میزان نیاز بدن شما به ویتامین K را برطرف می‌کند.

ویتامین k برای سلامتی قلب و استخوان‌ها بسیار حیاطی است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. به علاوه اینکه کلم بروکلی حاوی ویتامین‌های دیگری مانند B,A,C، مواد معدنی و پتاسیم است.

همچنین کسانی که دارای قند خون بالا هستند با خوردن کلم بروکلی می‌توانند قند خون خود را کنترل کنند، زیرا این گیاه دارای فیبر و میزان بالایی از آلفا لیپوئیک آنتی است که سطح قند خون بالا را کاهش داده و حساسیت بدن به انسولین را افزایش می‌دهد.

3- هویج

این ماده غذایی محبوب در بیشتر فصل‌ها برداشت می‌شود اما میزان شیرینی آن در زمستان بیشتر است تا حدی که به هویج یخ زده در اروپا آبنبات هویج نیز می گویند. ای سبزی ترد و مغزی منبع عالی از بتاکاروتن که در بدن به ویتامین a تبدیل می‌شود.

یک عدد هویج بزرگ (72 گرمی) می‌تواند 241% از نیاز روزانه شما به ویتامین a را تأمین کند. ویتامین A برای سلامت چشم بسیار ضروری و نقش مهمی در عملکرد ایمنی بدن دارد.

همچنین هویج دارای آنتی اکسیدان های مانند کارتنوئید است. برخی مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی کارتنوئیدها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات و سینه را کاهش دهد.

4- کلم قرمز

این کلم نوعی از سبزیجات است که در هوای سرد رشد می‌کند. در حالی که کلم قرمز و سفید بسیار مفید هستند اما نوع قرمز آن دارای مواد مغذی بیشتری است.

یک فنجان کلم قرمز (89 گرمی) از کلم قرمز حاوی 89% از میزان ویتامین c مورد نیاز بدن است. این سبزی دارای مقدار فراوانی ویتامین a و k و b است.

همچنین کلم قرمز منبع غنی از آنتوسیانین است، طبق تحقیقی که بر روی 36000 زن انجام شد محققان دریافتند. زنانی که غذاهای حاوی آنتوسیانین را بیشتر مصرف می‌کنند تا 32% کمتر به حملات قلبی دچار می‌شوند.

5- ترب

این سبزی ترد می‌تواند در سردترین دمای هوا نیز زنده بماند. ترب حاوی ویتامین‌های B,C و سرشار از پتاسیم است. تربچه به طور گسترده‌ای در پیشگیری از سرطان مؤثر است، در مطالعاتی محققان دریافتند که ترب دارای ایزوتوسیانات است از رشد سلول‌های سرطانی بخصوص در سرطان سینه جلوگیری می‌کند. همچنین مطالعات اولیه روی حیوانات نشان داده است که مصرف این سبزی می‌تواند آثار مثبتی نیز در جلوگیری از سرطان روده و مثانه دارد.

6- جعفری

درحالی که بسیاری از محصولات در سرمای زیاد از بین می‌روند اما جعفری می‌تواند حتی در زمین پوشیده از برف نیز رشد کند

تنها مصرف 28 گرم از این سبزی به طور روزانه می‌تواند ویتامین K مورد نیاز بدن و نیمی از نیاز ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کند و همچنین دارای ویتامین A، آهن، کلسیم و پتاسیم است.

در پایان باید گفت که سبزی‌های گوناگون دیگری نیز وجود دارند که مناسب هوای سرد و زمستان هستند. این سبزیجات مغذی می‌تواند برنامه غذایی مناسبی برای زمستان شما باشند.

جعفری منبع غنی از فلانوئیدها شامل apigenin و luteolin است که دارای مزایای سلامتی فراوانی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش روند از بین رفتن حافظه در اثر کهولت سن اشاره کرد.




نام:
ایمیل:
* نظر: