کد خبر: ۶۸۲۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
من موسيقي زير زميني را موسيقي‌اي مي‌دانم كه هنوز به صورت حرفه‌اي منتشر نشده است و افراد زيادي آن‌را نمي‌شنوند و اين كم شنيده شدن به دليل ضعف اين موسيقي نيست.

نيك نيوز: تا به حال از خودتان پرسيده‌ايد شخصي كه يك آلبوم موسيقي را تنظيم مي‌كند، چه كاري انجام مي‌دهد؟ يا هماني كه ميكس و مستر انجام مي‌دهد، چه كاري را انجام داده است؟ براي هفته‌ي ششم قصه‌ي زير زمين پاي صحبت‌هاي رامين مظاهري نشستيم. مي‌شود گفت بيشتر خواننده‌هاي اين چند ساله‌ي موسيقي ايران با رامين مظاهري همكاري داشته‌اند، حتا مي‌شود گفت بيشتر كارگردان‌هاي سينما چرا كه رامين مظاهري در طي اين سال‌ها ضبط موسيقي نزديك به 50 فيلم سينمايي را عهده‌دار بوده است.



به عنوان اولين سوال از شما مي‌خواهم كه خودتان را معرفي كنيد؟

رامين مظاهري هستم، متولد 1 اردبيهشت 1362، صدابردار، تنظيم كننده و توليد كننده.

چه شد كه عرصه‌ي موسيقي را انتخاب كرديد و از چه سني وارد آن شديد؟

از 5 سالگي شروع به نواختن پيانو كردم. ده ساله كه بودم پدرم پرسيد كه چرا با وجودي كه خوب ساز مي‌زنم، زياد تمرين نمي‌كنم؟ من هم در جواب گفتم به اين خاطر كه ساز گيتار را دوست دارم و پدرم همان روز براي من گيتار خريد و من شروع به نواختن گيتار كردم. از سن 15 يا 16 سالگي هم يك استوديوي خانگي داشتم و از همان زمان شروع كردم به ضبط كردن كارهاي دوستان.

پس بايد رامين مضاهري را به عنوان يك نوازنده هم بشناسيم؟

بله در چند آلبوم موسيقي و چند اجراي زنده به عنوان نوازنده‌ي گيتار حضور داشته‌ام.

تجربه‌ي خوانندگي هم داشته‌ايد؟

به گمانم سال 87 بود، روزي داخل استوديو نشسته بودم و دستيارم در حال ويرايش قطعه‌اي بود. به دستيار گفتم كه اي‌كاش ساز داشتم. دستيارم پرسيد كه ساز نداري؟ وقتي به او گفتم سازم را به خانه برده‌ام، پيشنهاد داد كه همان پروژه را بخوانم، من‌هم خواندم و ضبط كرديم اما آن‌را براي خودم نگه داشتم.

چه شد كه از بين همه‌ي زيرشاخه‌هاي موسيقي ضبط صدا را انتخاب كرديد؟

زماني مقداري تجهيزات در خانه‌ام فراهم كرده‌بودم كه كارهاي خودم و دوستم نعيم مسچيان را ضبط كنم. بعد از اين ضبط‌ها جدي‌تر شدم و حس كردم كششم به اين بخش از فرآيند بيشتر است.

رامين مظاهري از بين فعاليت‌هايي كه در زمينه‌ي موسيقي انجام مي‌دهد، كدام‌يك را بيشتر دوست دارد؟

بيشتر از همه توليد را، رشته‌ي تحصيلي‌ام هم گرافيك بوده است. در حقيقت همه‌ي اين‌ها را فرا گرفتم كه بتوانم توليد كنم.

از نظر رامين مظاهري موسيقي زير زميني يعني چه؟

من موسيقي زير زميني را موسيقي‌اي مي‌دانم كه هنوز به صورت حرفه‌اي منتشر نشده است و افراد زيادي آن‌را نمي‌شنوند و اين كم شنيده شدن به دليل ضعف اين موسيقي نيست.

فضاي موسيقي ايران را چطور مي‌بينيد؟ آيا مي‌شود به آن اميدوار بود؟ آيا نمي‌شود؟ آيا همين حالا وضعيت مناسبي دارد؟

عمده‌ي فعاليت من در زمينه‌ي موسيقي سنتي بوده است و به نظرم در اين فضاي موسيقي به جز چند نمونه‌ي نادر، 5 سالي مي‌شود كه اتفاق جديدي نيفتاده است به عبارتي مي‌شود گفت اين موسيقي به نوعي تمام شده است اما در مورد موسيقي پاپ بايد بگويم كه در حال پيشرفت بوديم و خوب رشد مي‌كرديم اما مسير عوض شد. در مورد موسيقي راك هم بايد بگويم به خوبي در حال پيشرفت است اما اين پيشرفت مقداري كند اتفاق مي‌افتد.

مي‌شود گفت كه در فضاي مجاز موسيقي كشورمان چيزي به اسم راك نداريم؟

چيزي به اسم راك نداريم اما به شكل راك داريم نمونه‌هاي خوبي هم داشتيم مثل كاوه يغمايي يا مثل راز شب البته چند سالي در اين شكل از فعاليت‌ هم وقفه افتاد اما حالا دوباره گروه‌ها فعال شده‌اند؛ گروه‌هايي مثل مانوها يا مثل May 86

تا جايي كه مي‌دانم از بروبكس گرفته تا محمدرضا شجريان با همه و همه همكاري داشته ايد؛ خود رامين مظاهري فعاليت در كدام‌يك از فضاهاي موسيقي را به ديگر فضاها ترجيح مي‌دهد؟

وقتي كه داخل استوديو مشغول ضبط كردن هستي، صداي ساز را به صداهاي نمونه (sample) ترجيح مي‌دهي، به همين علت تا چند سال پيش موسيقي سنتي را به ديگر موسيقي‌ها ترجيح مي‌دادم اما از زماني كه در فضاي موسيقي پاپ و موسيقي راك شروع به ضبط صداي آكوستيك كرديم، اين فضاها را ترجيح مي‌دهم؛ مثل گروه‌هاي راك و جازي كه با هم مي‌نوازند مثل حمزه يگانه يا ماهان ميرعباسي.

در چند سال گذشته موسيقي ما نسبت به گذشته حرفه‌اي‌تر شد، حرفه‌اي از اين نظر كه گردش مالي در آن به نسبت گذشته افزايش چشمگيري داشت؛ سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه اين افزايش گردش مالي به نفع موسيقي ما بود يا به ضرر آن بود؟

چيزي از اين پول به موسيقي ما نرسيده است؛ اين پول سهم بخش تجاري پروژه بوده است و در بهترين حالت بازهم تاكيد مي‌كنم در بهترين حالت فقط به خواننده رسيده است. از سال 79 كه به شكل رسمي استوديوي ضبط صدا داشته‌ام تا به امروز، دستمزد نوازنده و ترانه سرا و ... با نرخ مشخصي افزايش داشته است كه اين نرخ، نرخ چشمگيري نيست. به عنوان مثال براي نوازنده از 60000 تومان به 150000 تومان رسيده است.

آلبوم‌هاي آماده‌ي انتشاري را كه در آن‌ها همكاري داشته ايد، معرفي مي‌كنيد؟

آلبومي از گروه فاصله كه در 2 سي‌دي به بازار عرضه مي‌شود. يك سي‌دي حال و هواي محلي‌تري دارد و آن‌يكي تلفيقي‌تر است. آلبوم ديگري از خانم كارينا كيميايي كه تك‌نوازي گيتار است به نام گيتار و گربه‌ي گرسنه. آلبومي هم از مهدي مقدم كه از سال 88 آماده است اما مجوز آن سال 89 صادر شد، اين تاخير يك ساله من و مهدي را بر آن داشت كه چند تايي از قطعات آلبوم را عوض كنيم، در حال حاضر آلبوم آماده است اما مهدي ايران نيست.

در آلبوم اول علي شوكت، ميكس و مسترينگ بر عهده‌ي شما بود، در آلبوم دوم شوكت هم با او همكاري مي‌كنيد؟

بله تا به اين‌جا در ضبط اين آلبوم هم تنظيم داشته‌ام و هم ميكس و مسترينگ انجام داده‌ام اما تا نهايي شدن آلبوم هنوز چيزي مشخص نيست.

در بين سالن‌هايي كه براي اجراي كنسرت در نظر گرفته شده‌اند از نظر رامين مضاهري صدابردار و فعال در عرصه‌ي موسيقي، كدام يك سالن مناسب‌تري است؟

از نظر صدا سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي اما اين سالن از نظر تجهيزات زياد مناسب نيست، با در نظر گرفتن جميع جوانب بايد بگويم سالن ايوان شمس از وضعيت بهتري نسبت به ديگر سالن‌ها برخوردار است.


  


يكي از متداول‌ترين ناراحتي‌هاي هنرمندان فعال در زمينه‌ي موسيقي اين است كه ديگر هنرمندان سطح توقع مردم را پايين آورده‌اند و سليقه‌ي موسيقايي آن‌ها را خراب كرده‌اند، رامين مضاهري به هنگام توليد موسيقي چه‌قدر به سليقه‌ي مردم اعتماد مي‌كند؟

من به اين ‌شكل به اين قضيه نگاه مي‌كنم؛ كاري را كه خودم دوست داشته باشم مردم هم آن‌را دوست خواهند داشت. هيچ‌وقت دومي را بدون اولي در نظر نمي‌گيرم.

ميكس و مستر يعني چه؟ منظورم اين است كه كسي كه وضيفه‌ي ميكس و مستر در يك آلبوم را بر عهده دارد، در آن آلبوم چه كاري را انجام مي‌دهد؟

ما در ابتدا يك سري صدا داريم، صداي تك‌تك سازها و صداي خواننده، در ابتدا افكت‌ها را به آن‌ها اضافه مي‌كنيم و بعد براي آن‌ها يك چيدمان مجازي در نظر مي‌گيريم؛ به اين شكل كه به عنوان مثال نوازنده‌ي ساز الف سمت چپ ايستاده است، ديگري عقب ايستاده در نتيجه‌ اين يكي صدايش دورتر است كمتر است و آن يكي بيشتر. در عين حال نقايص صدا‌ها را برطرف كني و اين‌ها را كنار هم بچيني، اين مي‌شود ميكس. البته اين لغت در اصل ميكس مستر است و يك فعاليت در نظر گرفته مي‌شود اما در ايران مسترينگ در حقيقت به استاندارد رساندن فعاليت ميكس شده است، به استاندارد رساندن از نظر حجم، وضوح و ... قديم‌ترها مي‌گفتند تهيه‌ي نسخه‌ي مادر، به عنوان مثال آلبومي را در نظر بگيريد كه يك قطعه‌اش متعلق به دهه‌ي سي است يكي متعلق به امروز، يكي ايران ضبط شده و ديگري تركيه، بعد از مسترينگ همه‌ي اين قطعات بايد از نظر كيفيت همسان باشند و نبايد ميزان صداي پخش را به نسبت قطعات كم و زياد كرد.

به همين شيوه مي‌توانيد تنظيم را هم توضيح بدهيد؟

تنظيم در واقع يك فعاليت تكنيكي و هنري همزمان است. به اين شكل كه تنظيم كننده ملودي را در اختيار دارد و بايد تصميم بگيرد كه چه سازهايي و به چه شكل آن را بنوازند.

پررنگ شدن نقش تهيه كننده‌ها در موسيقي امروز ما، با توجه به دانش كم حرفه‌اي آن‌ها براي موسيقي ما يك خطر محسوب مي‌شود؟‌

بله اين يك خطر محسوب مي‌شود اما به راحتي قابل درمان است، راه درمانش اين است كه اين تهيه كننده‌ها 2 نفر را به عنوان مشاور هنري داشته باشند. اين اتفاق يك بار افتاد و برنامه ‌گذاري كه شركت موسيقي هم داشت، 3 نفر را با سليقه‌هاي مختلف به عنوان مشاور هنري خود در نظر گرفت و اين همكاري براي زمان خودش نتيجه‌ي خوبي داشت.


  
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
تارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
0
1
مصاحبه بيشتر منتشر بكنيد
xxx
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
0
0
من با رامين كار كردم، خاطره خوبي از اون همكاري برام مونده
علی
|
United Kingdom
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
0
1
رامین یه دوست یه برادر و یه هنرمند به تمام
معناست و خوشحالم از کار کردن با او . پاینده باشی دوست خوبم رسیدن به مدارج عالی و دریافت جوایز بزرگ جهانیت را آرزو دارم
زويا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
0
1
رامـــــــــــــــين
ايلياد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
رامين هم از نظر اخلاق و هم از نظر حرفه اي بودن در شغلش واقعاً يك نمونست براي همه
نام:
ایمیل:
* نظر: