کد خبر : 240
تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1400

توضیحات مهم سخنگوی دستگاه قضا درباره هواپیمای اوکراینی

توضیحات مهم سخنگوی دستگاه قضا درباره هواپیمای اوکراینی

نیک نیوز: غلامحسین اسماعیلی در ابتدای چهل و دومین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های جمعی، گفت: موج چهارم کرونا بی رحمانه در کشور جولان می‌دهد، کادر درمان شبانه روز در جهت درمان بیماران تلاش می‌کنند و همچنان همکاری مردم بهترین راه برای مقابله با ویروس است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: بازرسی‌ها و نظارت‌های میدانی دیوان عالی کشور از واحدهای قضائی استانی و اعزام هیأت‌ها به دورترین نقاط کشور حتی دادگاه‌های بخش در استان‌های محروم و نظارت بر عملکرد دادگاه‌ها در زمره عملکرد دیوان عالی در سال ۱۳۹۹ قرار دارد.

بررسی‌های قضایی نشانگر غیرعمدی بودن حادثه هواپیمای اوکراینی است

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: با صدور کیفرخواست این پرونده به دادگاه ارسال شده است، در مسیر انجام تحقیقات دادسرای نظامی با بکارگیری تیم‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و با بهره‌گیری از کارشناسان ذی‌ربط و با استفاده از جعبه سیاه هواپیما که خوانش آن انجام شد، دقیق‌ترین و فنی‌ترین بررسی‌ها انجام شده است در قالب قرار نهایی و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این ادله و مستندات در اختیار کشورهای ذینفع و اوکراین قرار گرفته است و نحوه بررسی‌های دقیق قضائی مورد تأیید کشورهای دیگر که در جریان این پرونده بودند قرار گرفته است. تمامی بررسی‌های فنی قضائی حکایت از غیرعمدی بودن این حادثه دارد و ادعاهایی که مطرح می‌شود به هیچ عنوان قابل مستند نیست.

بابک زنجانی از کشور خارج نشده است

اسماعیلی به شایعات اعلام شده در مورد خروج بابک زنجانی از کشور که از سوی برخی از مسئولان اشاره کرد و گفت: ادعای خروج بابک زنجانی از کشور مطلقاً صحت ندارد، اموال و دارایی‌های او در داخل کشور به وزارت نفت تحویل داده شده است و تیم بسیار قوی در حال تلاش است تا اموال نامبرده در خارج از کشور را ثبت و بررسی کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر آیت الله رئیسی برای شرکت در انتخابات تغییری کرده است یا خیر افزود: پاسخ ما در ارتباط با این سوال قبلاً اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلاً اتفاق جدیدی رخ نداده است.

برخورد قضائی با نقض کنندگان قرنطینه‌های کرونایی

اسماعیلی با اشاره به برخورد قضائی با نقض کنندگان قرنطینه تاکید کرد: برخورد با متخلفان قطعی است و حمایت ما از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا جدی است اما نوع برخورد متفاوت است، تمامی موارد در دادگستری رسیدگی می‌شود و هیچ ملاحظه‌ای هم از بابت اینکه فرد متخلف مسئول باشد یا فرد عادی نداریم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره تغییر کاربری زمین‌های ملی گفت: افراد سودجو در استان‌های مختلف تخلفاتی در زمینه زمین‌خواری انجام داده‌اند و رسیدگی به زمین‌ها در تمام کشور وجود دارد، اما در گیلان، گلستان، مازندران، لواسانات، چهارباغ، هفت سنگان و رسیدگی در استان‌های مختلف همچنان ادامه دارد و حتماً با تعدی به اراضی ملی در هر کجا که باشد، مقابله می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضا درباره افرادی که در فضای مجازی به نفع نامزدهای احتمالی انتخابات اخباری را منتشر می‌کنند گفت: توصیه می‌کنم که تمامی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر، مجلس شورای اسلامی و خبرگان، قانون را بیش از پیش رعایت کنند، قانون هم برای تبلیغات ایام مشخصی را تعیین کرده است و تبلیغات نباید توأم با توهین و تخریب نسبت به دیگران و تشویش اذهان عمومی باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «چندی پیش دولت اعلام کرد که تمامی شکایات علیه رسانه‌ها را پس گرفته و شما در یکی از نشست‌های خبری اعلام کردید این نامه وصول نشده است، حالا بعد از گذشتن بیش از دو ماه از آن جلسه بفرمائید این نامه وصول شده یا شکایت دولت از رسانه‌ها به قوت خود باقی است»، اظهار کرد: بعد از جلسه قبلی نامه‌های متعددی از نهاد ریاست جمهوری در خصوص شکایت و گذشت از برخی رسانه‌ها واصل شده است و بر اساس اعلام نهاد ریاست جمهوری در برخی از پرونده از شکایت علیه رسانه‌ها گذشت شده است.

وی افزود: البته اعلام گذشت صد در صدی هنوز نشده است و نمونه‌هایی از پرونده‌های اصحاب رسانه و پرونده‌هایی که هنوز اعلام گذشت نشده است در دستگاه قضائی همچنان موجود است.

ادامه رسیدگی به شکایت نمایندگان از دولت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده‌های ارسالی مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه درباره عاملان و بانیان بحران و گرانی مرغ، استنکاف رئیس جمهور از امضا و ابلاغ ۱۳ قانون مصوب نمایندگان و گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی گفت: نامه‌هایی از ناحیه نمایندگان مجلس و برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به قوه قضائیه واصل شده است و حتماً به این موضوعات در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی بدون ملاحظه این و آن رسیدگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته از آنجایی که این اعلامات توأم با اسناد و مدارک نیست، کار همکاران ما را زیاد کرده است و آن‌ها باید کارشناسی‌های لازم را انجام دهند و سپس تصمیم بگیرند که اعلامات قضائی و مکاتبات موجب تعقیب قضائی شود یا خیر، در حال حاضر این برنامه در دستور کار است و هم دادسرای تهران و هم سازمان بازرسی مکلف شده‌اند که موضوعات را بررسی کنند.

اسماعیلی ادامه داد: داوطلبان بدانند که مردم فهیم و بصیر هستند و کسانی که از قانون تخطی می‌کنند با رأی مردم مواجهه می‌شوند و از آنجایی که در برخی از بخش‌ها صلاحیت‌ها به پایان نرسیده است این اقدامات به قوه قضائیه منعکس می‌شود و این اقدام‌ها در بررسی صلاحیت اثر دارد، ستادهای ویژه فعال هستند و اقدامات حوزه انتخاباتی را رصد می‌کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0