کد خبر : 2390
تاریخ انتشار : 21 شهریور 1400

خیز تعاونی‌ها خراسان جنوبی برای صادرات غیرنفتی

خیز تعاونی‌ها خراسان جنوبی برای صادرات غیرنفتی

نیک نیوز : تعاونی‌ها همواره در برهه‌های حساس نظام نقشی کلیدی داشته و بسیاری از بحران‌ها را مدیریت و رفع کرده‌اند. توجه به بحث تعاونی‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی و مردم‌محور می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اشتغال و کارآفرینی داشته باشد و همچنین در حمایت از تولید و کالای ایرانی و تقویت کسب‌وکارهای کوچک اثرگذار باشند.

اشتغال ۹ هزار نفری تعاونی‌ها در خراسان جنوبی

با توجه به اینکه ۹۷۷ تعاونی در حوزه توزیعی، تولیدی و خدماتی در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند، از محل تشکیل این تعاونی‌ها تعداد ۹ هزار و ۴۲۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.

۶۱ درصد تعاونی‌ها در این استان با گرایش تولیدی، ۱۲ درصد گرایش توزیعی و ۲۷ درصد گرایش خدماتی است و همچنین ۱۰ درصد تعاونی‌های استان را تعاونی بانوان تشکیل داده است.

شرکت تعاونی‌های صادراتی استان در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، طبس، قاین، سربیشه و خوسف فعالیت دارند و صادرات از شرکت تعاونی سربیشه به صورت مستقیم انجام می‌شود.

صادرات ۱۳ میلیون دلاری تعاونی‌ها

طی بازه زمانی شهریورماه ۹۹ تا شهریورماه ۱۴۰۰ تعاونی‌های استان ۱۳ میلیون دلار صادرات داشته اند. این میزان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادرات شده است.

فرش دستباف، صنایع‌دستی، سنگ‌های معدنی، محصولات کشاورزی به ویژه زعفران از جمله کالا‌های صادراتی تعاونی‌های استان در سال جاری است.

مهم‌ترین مسئله برای هر کشور دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از نظام اقتصادی تولیدگرا و صادرات‌ محور است که برای رسیدن به این هدف پیش از هر چیز لازم است نیازهای داخلی کشور رفع و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی نیز توسعه پیدا کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0