کد خبر : 4443
تاریخ انتشار : 30 مرداد 1401

رمزگشایی از سکوت آژانس

رمزگشایی از سکوت آژانس

نیک نیوز:  رافائل گروسی هنوز جمع بندی مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص احیای توافق هسته ای را دریافت نکرده و از این رو ، موضع گیری رسمی خو را نیز در این خصوص اعلام نکرده است!  محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر که اخیرا سفری به تهران داشت و با امیرعبداللهیان و علی باقری دیدار و رایزنی داشت با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تلفنی گفت‌وگو کرد.در این دیدار طرفین در مورد آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات احیای برحام  رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند.در هر حال، از محتوای تماس تلفنی معاون وزیر خارجه قطر و گروسی اخباری درز پیدا نکرده اما مسلما نمی توان ارتباط بین این تماس و دیدار مقامات فطری و ایرانی را نادیده انگاشت! 

از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی اتمی ناچار است در خصوص اختلافات پادمانی باقیمانده ، مسیر روشن و مواضع صریحی را اتخاذ کند. در ماه مارس سال 2022 میلادی( اسفندماه 1400) ، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران آمد و قرار شد مطابق یک طرح واره مشترک میان تهران و آژانس، پاسخهای موارد مطروحه ، از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ارائه و در نهایت، پس از رفت و برگشتهایی که میان طرفین صورت می گیرد، تا خرداد ماه امسال ( ژوئن 2022) این پرونده ها به سرانجام رسیده و مختومه شود. با این حال بلافاصله پس از اعلام این توافق، آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت تاثیر لابی های پشت پرده ( خصوصا تل آویو و واشنگتن)، از زمانبندی قبلی مورد توافق در این خصوص طفره رفت. در ادامه، صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی معادله را پیچیده تر ساخت.در حال حاضر آژانس تاکید دارد که ایران به عنوان گام اول، اجازه نصب دوربیهای آژانس و دستگاه سنجش غنای اورانیوم غنی سازی شده در نطنز( که پس از صدور قطعنامه ضد ایرانی از کار افتاد) را بدهد تا بتوان در خصوص احیای نقشه راه "ماه مارس 2022" دوباره با تهران گفت و گو کند. در مقابل، ایران تاکید دارد که به دلیل عدول یکطرفه و اولیه آژانس از نقشه راه مذکور، اکنون این سازمان در مقامی نیست که بخواهد در خصوص احیای این نقشه راه پیش شرطی برای تهران بگذارد. 

اکنون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از یک سو باید پاسخگوی بر هم زدن توافق ماه مارس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام باشد و از سوی دیگر، مسیر حل و فصل ( مختومه ساختن ) پرونده های ادعایی آژانس علیه کشورمان را به صورت واضح و عملیاتی ترسیم کند. بدیهی است که اگر چنین توافقی صورت نگیرد و موارد ادعایی به قوت خود باقی بماند، جمهوری اسلامی ایران حتی در صورت امضای اولیه توافق برجام آن را عملیاتی نخواهد ساخت. تهران اعلام کرده است که اجرایی شدن توافق هسته ای ، مرهون حل و فصل این موارد ادعایی بوده و صرفا "پاسخدهی و اظهار نظر آژانس" در قبال پرونده های مطروحه نمی تواند کمکی به حل و فصل این موارد کند! در این میان، آژانس باید با استناد به آنچه قبلا در حل و فصل پرونده PMD مورد استناد قرار گرفته، پرونده ها را یک بار برای همیشه مختومه نماید. 

بدون شک طی روزهای آتی اخبار زیادی در خصوص رافائل گروسی و نقش آفرینی وی در پروسه مذاکرات وین خواهیم شنید. این نقش آفرینی زمانی پررنگ تر می شود که موضوع "اتضمینهای اعتباری" به یک راه حل میان طرفین برسد ! در این صورت تنهامانع باقیمانده در مسیر احیای توافق هسته ای ، موارد ادعایی آژانس می باشد. طی هفته های گذشته مقامات آمریکایی و اروپایی تلاش زیادی کردند تا "حل موارد پادمانی" را به بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای موکول کنند اما با گارد بسته ایران مواجه شدند. کاملا مسجل است که اصرار ایران در این خصوص بی دلیل نیست ! مفتوح ماندن این پرونده ها سبب خواهد شد تا آژانس "استمرار حفظ توافق هسته ای " را منوط به بازرسی های همه جانبه و گسترده تری کند. موضوعی که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0