کد خبر : 5934
تاریخ انتشار : 23 اسفند 1402

روسیه برای جنگ هسته‌ای آماده است

روسیه برای جنگ هسته‌ای آماده است

نيك نيوز: رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای گفت، روسیه هم از نظر نظامی و هم از نظر فناوری برای یک درگیری هسته‌ای احتمالی آماده است، گرچه بعید است اوضاع به این نتیجه برسد.

این اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، در جریان مصاحبه با دیمیتری کیسلف، مدیر شبکه‌های روسی روسیا۱ و نووستی مطرح شد.

پوتین گفت: «از نقطه نظر نظامی و فنی، البته که ما آماده هستیم.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود که همتای آمریکایی او، جو بایدن، بخشی از یک «مکتب سنتی سیاسی» است و همچنین آمریکا متخصصان بسیاری در رابطه روسیه و آمریکا و بازدارندگی استراتژیک دارد.

پوتین گفت: «به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم حرکت همه چیز در آن جهت باشد، اما ما برای این کار آماده‌ایم.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت، هنوز هیچ نیازی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به عنوان بخشی از «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین وجود نداشته است.

پوتین گفت: «چرا باید از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کنیم؟ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است.» ولادیمیر پوتین در پاسخ به اینکه آیا هرگز چنین ایده‌ای به ذهنش خطور کرده است، گفت: «نه، اما چرا؟»

رئیس‌جمهور روسیه گفت روسیه آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، در صورت تهدید موجودیت کشور روسیه است. پوتین همچنین گفت سه‌گانه هسته‌ای روسیه از هر کشور دیگری پیشرفته‌تر است.

او افزود: «سه‌گانه هسته‌ای روسیه نسبت به تسلیحات مشابه در سایر کشورها پیشرفته‌تر است و این توسط کارشناسان تایید شده است. سه‌گانه ما، سه‌گانه هسته‌ای، از هر سه‌گانه دیگری پیشرفته‌تر است. در واقع فقط ما و آمریکایی‌ها چنین سه‌گانه‌هایی داریم. و ما در اینجا بسیار پیشرفت کرده‌ایم. تسلیحات ما پیشرفته‌تر است، کل تشکیلات هسته‌ای... همه این را می‌دانند، همه متخصصان می‌دانند.»

رئیس‌جمهور روسیه به دیمیتری کیسلف، مدیر شبکه‌های روسی روسیا۱ و نووستی گفت: «روسیه آماده است از زرادخانه هسته‌ای خود برای حفظ موجودیت و حاکمیت کشور روسیه استفاده کند. ما آماده‌ایم از تسلیحات استفاده کنیم، از هر نوع سلاحی، از جمله سلاحی که شما اشاره کردید، اگر که صحبت از تضعیف وجود کشور روسیه، حاکمیت و استقلال ما باشد. ما همه این‌ها را در استراتژی خود نوشته‌ایم و آن را تغییر نداده‌ایم.»

رهبر روسیه در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین افزود: «کشورهای به‌اصطلاح "غرب‌جمعی" خود را مقابل عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و اتحاد مردم روسیه، ناتوان دیدند. برخی از خواص غربی نمی‌خواهند کشور بزرگی مانند روسیه در کنارشان باشد و به دنبال تجزیه آن هستند. در آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای غربی خوشحال بودند و معتقد بودند که می‌توانند روسیه را از طریق تحریم‌ها، تسلیحات و ناسیونالیست‌های اوکراینی نابود کنند.»

پوتین در ادامه گفت: «شعار آنها از اینجا سرچشمه گرفت؛ "تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در میدان جنگ." با این حال، آنها بعدا متوجه شدند که این بعید است و بعد از آن هم متوجه شدند که چنین چیزی غیرممکن است. و آنها فهمیدند که به جای تحمیل شکست استراتژیک، با ناتوانی خودشان مواجه شده‌اند. آنها در برابر اتحاد مردم روسیه، در برابر پایه‌های اساسی و ثبات سیستم مالی و اقتصادی روسیه و در برابر توانایی‌های رو به رشد نیروهای مسلح فدراسیون روسیه با ناتوانی مواجه شده‌اند.»

ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما این مذاکرات باید براساس مقدمات واقع‌بینانه باشد و نه براساس آرزوها. پوتین گفت: «آیا ما برای گفت‌وگو آماده‌ایم؟ بله، ما آماده‌ایم، اما ما فقط برای گفت‌وگوهایی آماده هستیم که براساس برخی افکار واهی ناشی از داروهای روانگردان نباشد، بلکه به قول آنها براساس وضعیت توسعه‌یافته در میدان باشد.»

رهبر روسیه گفت: «مذاکرات میان روسیه و اوکراین نباید به‌گونه مکث موقتی باشد که به کی‌یف اجازه دهد خود را دوباره تجهیز کند، بلکه باید گفت‌وگوی جدی برای تضمین تضمین‌های امنیتی روسیه باشد. با این حال ما آماده گفت‌وگوی جدی هستیم و می‌خواهیم همه درگیری‌ها و به‌ویژه این درگیری را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنیم. اما ما، خودمان باید کاملا درک کنیم این وقفه‌ای نباشد که دشمن بخواهد دوباره انبارهای تسلیحاتی‌اش را پرکند و این باید یک گفت‌وگوی جدی با تضمین‌های امنیتی برای روسیه باشد.»

پوتین افزود، روسیه از گزینه‌های مختلفی که مورد بحث قرار می‌گیرد، مطلع است و «هویج‌هایی که قرار است نشان داده شود» را می‌شناسد تا آنها را متقاعد کند که زمان مذاکرات فرا رسیده است. ولادیمیر پوتین گفت روسیه می‌خواهد بحران اوکراین را از طریق راه‌های صلح‌آمیز حل کند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، پوتین تاکید کرد که روسیه قصدی برای تجزیه غرب ندارد. او گفت: «ما قصد نداریم درگیر هیچ گونه تلاشی برای تجزیه غرب باشیم؛ آنها خودشان این کار را انجام خواهند داد. اما ما البته تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که منافع ما رعایت می‌شود.»

پاسخ پوتین در سایه تناقضاتی بود که در جامعه غربی به وجود آمده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هنگام اظهارنظر در مورد امکان «پیمان منصفانه» با غرب، گفت به کسی اعتماد ندارد، اما روسیه به تضمین‌های کتبی نیاز دارد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «نمی‌خواهم این را بگویم، اما به کسی اعتماد ندارم. با این حال، ما به تضمین نیاز داریم. و این ضمانت‌ها باید به صورت مکتوب باشد، باید به اندازه کافی برای ما خوب باشد و باید چیزی باشد که ما به آن اعتقاد داشته باشیم. این چیزی است که من در مورد آن صحبت می‌کنم.»

پوتین افزود که در حال حاضر بحث در مورد این چشم‌انداز زود است.

او گفت: «اما ما مطمئنا گول برخی وعده‌های توخالی را نمی‌خوریم.» پوتین توضیح داد که ترجیح می‌دهد بر واقعیت‌ها تکیه کند، نه برخی «نیت‌های خوب و مذاکراتی که در آنها باید به همه اعتماد کرد.» ولادیمیر پوتین افزود: «ما هرگز کاری را انجام نمی‌دهیم که با منافع کشورمان مغایرت داشته باشد.»

از طرف دیگر رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ایالات متحده در حال توسعه نیروهای هسته‌ای است، اما این بدان معنا نیست که آنها همین فردا آماده جنگ هسته‌ای هستند. روسیه و آمریکا، هر دو سه‌گانه هسته‌ای دارند اما برای روسیه پیشرفته‌تر است. آنها وظایفی را برای افزایش پیشرفت و ابتکارات خود تعیین کردند، آنها یک برنامه در این رابطه دارند. ما هم در مورد آن می‌دانیم. آنها در حال توسعه همه مولفات هستند. ما هم همینطور. اما این بدان معنا نیست که، به نظر من، آنها آماده هستند تا همین فردا این جنگ هسته‌ای را راه بیندازند. خوب، آنها می‌خواهند... ما آماده‌ایم.»

به گفته پوتین، حضور بالقوه نیروهای خارجی و ارسال کمک‌های امنیتی بیشتر غرب به اوکراین، روند درگیری در میدان نبرد را شکل نمی‌دهد، «موضوع این است که پرسنل نظامی غربی مدت‌هاست در اوکراین حضور دارند، حتی قبل از کودتا هم حضور داشتند...اما اگر ما در مورد نیروهای نظامی رسمی کشورهای خارجی صحبت می‌کنیم، مطمئن هستم که این وضعیت در میدان نبرد را تغییر نخواهد داد. این مهمترین چیز است. همینطور ارسال تسلیحات چیزی را تغییر نخواهد داد.»

رهبر روسیه تاکید کرد که کشورش به کسی اجازه مداخله در فرآیندهای سیاسی داخلی خود را نخواهد داد.

پوتین گفت: «ما بارها گفته‌ایم و من بارها گفته‌ام، به کسی اجازه این کار را نخواهیم داد.»

ولادیمیر پوتین همچنین تلاش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای منصرف کردن او از شرکت در انتخابات را مداخله خواند. او گفت: «خب، این نشانه دخالت است.»

پیشتر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفت، مسکو با قاطعیت هرگونه تلاش برای مداخله در امور داخلی و فعالیت‌های خرابکارانه خارج از کشور را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور سرکوب خواهد کرد.

مردم روسیه از ۱۵ تا ۱۷ مارس (طی سه‌ روز) برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید روسیه پای صندوق‌های رای خواهند رفت. علاوه بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فعلی روسیه، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه، نیکلای خاریتونوف، رئیس کمیته توسعه شرق دور و قطب شمال در دومای روسیه و ولادیسلاو داوانکوف، معاون دومای روسیه از جمله نامزدها هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0