کد خبر : 5390
تاریخ انتشار : 18 شهریور 1402

سازمان ملل ناچار شد تا روسیه را به «سوئیفت» بازگرداند

سازمان ملل ناچار شد تا روسیه را به «سوئیفت» بازگرداند

نیک نیوز:  سازمان ملل متحد در نامه‌ای به روسیه اعلام کرده است که شعبه بانک کشاورزی روسیه در لوکزامبورگ می‌تواند از سوئیفت درخواست دسترسی این بانک به سیستم پرداخت‌های بین‌المللی موسوم به سوئیفت را داشته باشد.

این نامه را آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به وزیرخارجه روسیه ارسال کرده و در آن تلاش داشته تا روسیه را متقاعد به احیای طرح انتقال غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل متحد کند. طرحی که صادرات ایمن غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه امکان‌پذیر می‌کند. در این ارتباط نیز سازمان ملل چهار اقدامی را که می‌تواند منجر به بهبود صادرات غلات و کود روسیه شود، تشریح کرده که یکی از این اقدامات آزادسازی دوباره دسترسی روسیه به شبکه انتقال مالی بین‌المللی سوئیفت است.

اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت که پیش‌تر به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین توسط «اتحادیه اروپا» در ژوئن ۲۰۲۲ قطع شده بود، از جمله پیشنهادات سازمان ملل به روسیه است و انتظار می‌رود با پذیرش این شرط از سوی دو طرف، موضوع کریدور غلات دریای سیاه نیز تا حدودی حل شود.

دو روز پیش «الکساندر گروشکو»، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که روسیه و ترکیه به توافقی اولیه در خصوص صادرات یک میلیون تن غلات دست یافته‌اند و مطالعه جزئیات فنی این توافق نیز به زودی آغاز خواهد شد.

گروشکو تصریح کرد: توافق‌های اساسی حاصل شده است. انتظار می‌رود تمامی طرف‌های ذی‌ربط در آینده نزدیک با هدف مشخص‌نمودن همه جنبه‌های فنی لازم این طرح با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

گروشکو تاکید کرد که برخی مسائل از جمله خدمات پشتیبانی و مالی لازم، روش‌های انتقال، کشورهای مقصد و وزن غلات ارسالی باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.

گفتنی است دوشنبه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود که خروج روسیه از پیمان غلات روی بازارهای جهانی غذا تأثیری نگذاشته، قیمت غلات کاهشی بوده و در سطح جهان کمبودی در تأمین غذا وجود ندارد.

این در حالی است که «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه درباره کریدور غلات دریای سیاه گفته بود: «اوکراین هیچ امتیازی در مورد طرح غلات دریای سیاه نخواهد داد و موضع روسیه را برای از سرگیری این توافق در نظر می‌گیرد.»

اردوغان در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که انتظارات مسکو در مورد ابتکار غله را عادلانه می‌داند و در عین حال ابراز امیدواری کرد که بسته پیشنهادی جدید در مورد توافق غلات بتواند به احیای آن کمک کند.

حال پس از این سخنان اردوغان؛ وزیر خارجه اوکراین گفته است: «موضع ما منصفانه است. ما نباید گروگان باج گیری روسیه شویم، روسیه خودش مشکلاتی را ایجاد کرده است.»

وزیر خارجه اوکراین افزود: دیپلمات‌های اوکراینی قبل از دیدار اردوغان با پوتین در شهر سوچی روسیه با مقامات ترکیه گفت‌وگو کردند و موضع خود را در این مورد «روشن» اعلام کرده بودند.

برخلاف مواضع سرسختانه اوکراین برای احیای توافق غلات، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در سوچی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه میزبانی کرد، خطاب به همتای ترکیه‌ای خود گفته بود که روسیه آماده است تا مذاکرات «توافق غلات» را از سر بگیرد.

پوتین همچنین با اشاره به توافق غلات که مسکو چندی پیش آن را به حالت تعلیق درآورد نیز افزوده بود: آماده‌ایم تا درباره توافق غلات مذاکره کنیم. امروز درباره آخرین تحولات در شرایط اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

روسیه تیرماه سال جاری توافق غلات با اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. این توافق تردد امن محموله‌های غلات اوکراین به کشورهای نیازمند را در طول سال گذشته تضمین می‌کرد. توافق مذکور به میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در راستای کمک به تسهیل بحران جهانی غذا پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منعقد شد. مسکو و کیف هر دو جزو پیشتازان حوزه صادرات غلات محسوب می‌شوند. مسکو اعلام کرده است که اگر درخواست‌های مسکو ذیل توافق مبنی بر بهبود صادرات غلات و کود شیمیایی این کشور محقق شود، به توافق بازخواهد گشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0