کد خبر : 130
تاریخ انتشار : 31 فروردین 1400

نیکزاد: بهترین راه مقابله با تحریم ، مَسکن است

نیکزاد: بهترین راه مقابله با تحریم ، مَسکن است

نیک نیوز: علی نیکزاد، وزیر اسبق راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی عیار به تشریح وضعیت مسکن پرداخت و تصریح کرد: طبق اصل ۴۳ قانون اساسی هر ایرانی حق داشتن یک واحد مسکونی را دارد و برای تحقق آن دولت بعد حتماً باید پروژه‌هایی مانند مسکن مهر را ادامه دهد.

وی افزود: ۱.۶۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت کشور است و کسانی که خانه را برای مردم رؤیا کردند باید پاسخ دهند. کل شهرهای ما ۶ میلیون هکتار است و ۱۵ میلیون هکتار هم زمین کشاورزی داریم. برای اینکه بتوانیم اصل ۴۳ قانون اساسی را اجرا کنیم باید به چند اصل توجه داشته باشیم. اکنون ۲۰ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند که درصد کمی است و حدود نیم قرن پیش این آمار برعکس بود و ۷۶ درصد مردم در روستاها سکونت داشتند. به همین منظور تسهیلات لازم باید به آنها داده شود تا خانه‌های روستایی مقاوم سازی شود. فایده این کار زمانی که زلزله اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسکن صد در صد داخلی است و وابستگی به خارج از کشور ندارد تصریح کرد: مسکن لوکوموتیو اقتصاد است و در یک دوره چهار میلیون ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد که حدود سه میلیون واحد آن تحویل شد. در طول ساخت و آماده سازی طرح مسکن مهر یک نفر اعلام نکرد که واحد مسکونی خود را نمی‌خواهد.

به گفته وی، برای اینکه مانند بنزین تحریم‌ها را بی اثر کنیم باید ساخت مسکن افزایش یابد. دولت بعد باید به درون نگاه کند. مولفه‌هایی مانند تسهیلات، زمین و نظام مهندسی نیازی به خارج ندارد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه تیر ۹۹ دولت بخشنامه داده و اعلام کرده ۲۰ درصد از تسهیلات به بخش مسکن تخصیص یابد تاکید کرد: تسهیلاتی که برای ساخت مسکن داده می‌شود مانند تسهیلات مستقیم به ۱۳۵ رشته مستقیم مرتبط با ساختمان از جمله گچ، سیمان، سرامیک، کابینت و همه مایحتاج زندگی است.

نیکزاد ادامه داد: طبق طرح جامع مسکن یک میلیون واحد مسکونی باید سالانه ساخته شود که اگر ۳۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته شود به راحتی توانایی ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد. در کشور دو هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود که اگر ۲۰ درصد آن را به بخش مسکن اختصاص دهیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. این در حالی است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تکلیف قانونی است. دولت نباید مستقیماً مسکن بسازد بلکه باید زیرساخت و شرایط را فراهم کند.

وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت هر ۱۰۰ متر مربع مسکن ۲.۵ میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند گفت: قیمت تمام شده هر کیلو فولاد ۸ هزار تومان است اما با قیمت ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین سیمان فله از ۲۹۰ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان رسید. ما به این دولت امیدی نداریم و مسکن مهری که مزخرف خوانده شد طرح دیگری جایگزین نشد. اعلام کردند ما در بیابان خانه نمی‌سازیم و در داخل شهر محله می‌سازیم اما واقعاً محقق شد؟

به گفته وی، در جایی که امکان آن وجود دارد زمین ویلایی تحویل دهیم و این موضوع اشکالی ندارد. در کشورهای دیگر که دشمن ما هم هستند برای خرید مسکن ۱۰۰ درصد قیمت را تسهیلات می‌دهند اما برخی در داخل اعلام می‌کردند مسکن‌ها خالی است و آرزوی من این بود که یک مسکن خالی نشان بدهند. مسکن خالی باعث افتخار ماست و زمانی که جوان می‌گوید برای ازدواج مشکل مسکن دارد خانه را تحویل او دهیم. سال ۱۳۹۳ اولین دیدار هیأت دولت با مقام معظم رهبری بود که در آن جلسه ایشان فرمودند اگر با اصل مسکن مهر مشکل دارید میلیون‌ها نفر منتظر خانه دار شدن هستند و باید این پروژه را تمام کنید. نقدینگی ۹۲ هزار میلیارد تومان به آقای احمدی نژاد تحویل شد و ۴۹۲ هزار میلیارد تومان به آقای روحانی تحویل داده شد و امروز رقم نقدینگی ۳,۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که نه مسکن رونق پافته نه کشاورزی و نه صنعت. مسکن مهر یک کار جهادی بوده و با ۵۰ هزار میلیارد تومان ۱۶.۵ میلیون نفر خانه دار شدند. تسهیلات مسکن مهر ۳۰ میلیون تومان بود و افراد خانه دار شدند اما در این دولت برای فروش خودرو ۲۵ میلیون تومان تسهیلات داده شد. هر کسی سکاندار دولت سیزدهم شود باید شخص رئیس جمهور، استانداران و وزرا را برای اجرای طرح‌های مسکنی پای کار بیاورد.

وی در مورد ایرادات مسکن مهر گفت: ایرادات آن را رد نمی‌کنم و باید مدیر آن منطقه نظارت لازم را انجام می‌داد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0