اینترنت گرانی که کیفیت ندارد
نیک نیوز: در هفتههای اخیر اپراتورهای اینترنت ثابت تعرفههایشان را به سقف رساندند؛ سقفی که اگرچه طبق اعلام وزارت ارتباطات، قانونی است و تخلف نبوده، اما هزینههای مشترکان را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده است. اپراتورهای همراه هم در یک اقدام هماهنگ، برخی بسته های اینترنتی پرمخاطب و بهصرفه را حذف کردند تا حق انتخاب کاربران محدودتر و گرانقیمتتر شود. این اقدام اپراتورهای ثابت و همراه، پس از آنکه با گلایه شدید عموم مردم همراه شد، حالا صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده است.
عضو کمیسیون صنایع هم کاهش سرعت را تایید کرد
محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع دیروز ، کاهش سرعت اینترنت را تایید کرده و گفته است: «در شرایطی که سرعت اینترنت کاهش یافته، افزایش قیمت بستهها قابل قبول نیست». وی تصریح کرده: «ضعف مدیریت در حوزه ارتباطات بسیار آشکار است و در همین راستا نمایندگان مجلس هم تذکرات متعددی به مسئولان ذیربط دادهاند».
کشورهای دیگر، پرسرعت تر و ارزان تر
فرهنگی افزوده است: «در کشورهای مشابه قیمت اینترنت پایینتر و سرعت اینترنت بسیار بهتر است؛ پس قابل قبول نیست در کشور ما سرعت اینترنت را کم و تعرفه بستهها را زیاد کنند».
زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در این باره گفته: «علیرغم برخی ادعاها، هزینه اینترنت در سایر کشورها زیر یک درصد درآمد خانوارهاست، در حالیکه این هزینه در ایران معادل 8.3 درصد درآمد ماهانه خانواده است».
لاجوردی این را هم گفته است که: «افزایش بدون توجیه قیمت اینترنت و حذف بستههای بلندمدت به معنای در مضیقه قرار دادن مصرفکنندگان ثابت مانند دانشجویان، پژوهشگران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی است که باید هرچه سریعتر اصلاح شود».
مردم ناراضی اند، فراخوان وزیر به مجلس
لطف ا... سیاهکلی دیگر عضو کمیسیون صنایع هم به خانه ملت گفته است: «مردم از کیفیت اینترنت ناراضیاند و با توجه به این نارضایتیها، وزیر ارتباطات و معاونان وی برای ارائه توضیحات، هفته آینده (این هفته) به کمیسیون صنایع میآیند».
چه خبر از اینترنت حمایتی؟
در مواجهه با موج انتقادات، وزارت ارتباطات هم وعده داد یک بسته حمایتی توسط اپراتورها ارائه کند. ابتدا صحبت از احتمال اختصاص دو گیگابایت ناقابل! اینترنت رایگان برای اقشار کمبرخوردار مطرح شد اما وزیر ارتباطات از نیمبها بودن آن سخن گفت و احتمال رایگان بودنش را ضعیف کرد. البته تا به امروز از همین بسته رایگان یا نیمبها هم خبری نشده و به نظر میرسد زور وزارتخانه به اپراتورها نرسیده است.
وعده نسیه برای 3 سال آینده!
از سوی دیگر وزیر ارتباطات اعلام کرده است رساندن قیمت تعرفهها به سقف و حذف برخی بستهها، مطابق مصوبه قانونی سال ۹۵ بوده و از این پس اگر اپراتورها بخواهند افزایش قیمت جدیدی داشته باشند، باید طی سه سال سرعت اینترنت را حداقل دوبرابر و پوشش شبکه را صد در صدی کنند. با این حساب انگار خبری از الزام افزایش کیفیت برای تعرفههای گرانشده فعلی وجود ندارد و وعده نسیه وزارتخانه هم برای سه سال بعد است، آن هم با مصوبه جدید و افزایش دوباره تعرفهها؛ یعنی برداشت بیشتر از جیب مردم.
بار هزینه قصور دستگاه ها بر دوش مردم؟
اگرچه کسی منکر ضرورت جبران هزینههای اپراتورها متناسب با تورم و تامین سرمایه توسعه زیرساختها نیست، اما اینکه اعتبار این توسعه از جیب مردم برداشته شود، به نظر منصفانه نمیآید. این موضوع را زهره سادات لاجوردی هم تایید کرده و گفته است: «شایسته نیست بار قصور چندساله بخشهای مربوط و انجام وظایف بر زمین مانده دستگاهها برای ارتقای زیرساخت و کیفیت اینترنت را مردم متحمل شوند».
نظر شما