جهانگیری: رای بدهیم تا شهر دست مافیا نیفتد
نیک نیوز: اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهوری با حضور در «کلاب هاوس» به سئوالات مختلفی پاسخ داد. او در بخشی از صحبتهایش اظهار داشت: هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می کردیم.
در ادامه محورهای سخنان جهانگیری می آید:
کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه ی دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می کنند که از فضای مجازی و توسعه آن، می ترسند، می گویم گه چرا می ترسید؟ اتفاقا شفافیت در همینجا معنا پیدا می کند؛ بگذارید مردم ازادانه صحبت کنند.
اپراتورها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما آقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی ایجاد شود برای اخلال گران در این شبکه ی اجتماعی.
با پیشنهاد اقای هاشمی و اقای خاتمی و موافقت اقای روحانی، در سال 96 وارد صحنه انتخابات شدم؛ وفای به عهد آنی بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم.
من به اقای روحانی پیشنهاد دادم بعد از انتخابات که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.
من مسئول بودم که از 24 میلیون رای رئیس جمهور حفاظت می کردم.
در دوره ی جنگ اقتصادی، وقت موسعی را گذاشتم که کالاهای اساسی برای مردم تامین شود، همینطور برای داروها.
هم مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، هم مسئول اقتصاد مقاومتی بودم، فکر میکنم در این زمینه، از اینکه ماندم و خدمت کردم به مردم، کار خوبی انجام گرفت.
ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز 1200، 2477 و ارز آزاد که از اسفند 91 حدود 4 هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد.
روزهای اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر میکردیم که باید تک نرخی شود.
مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده ی ثابتی حرکت کرد.
در پایان دولت یازدهم، دولت در کانال سه هزارتومان بود.
در سال 95، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست.
برای چند ماه قرار بود ارز 4200 باقی بماند.
در مرداد ماه که رئیس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد، در آن جلسه بحث سیاست های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می شد، انجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه گانه، تصمیم بر این شد که ارز 4200 بماند.
اینکه گفته شد ارز جهانگیری، وقتی آن شب تصمیم گیری شد، اعضای ان جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود، پایان تصمیم گیری اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه ای اقای رئیس جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم.
این ارز 4200 مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه اقایان درموردش اظهار نظر نکردند بعدا، به خودشان بر میگردد.
من خدمتتان عرض بکنم ارز کنترلی فیکس تقریبا در 90 درصد سال ها انجام گرفته شد؛ ما در دوره آقای هاشمی، ارزهای مختلفی داشتیم، 60 تومان بود، 80 تومان هم داشتیم، بعد از مدتی ارز تثبیتی 180 تومان گذاشتند؛ در دوره آقای خاتمی هم دو نرخی بود.
در دوره آقای احمدی نژاد، ارز فیکس 1224 تومان اعلام کردند و بعد سه نرخی آن را اعلام کردند.
اکثر تصمیم های غیراقتصادی از جمله ارز 4200، به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود.
در آن جلسه ای که ارز 4200 مطرح شد، من گفتم که این ارز شناور باشد و فیکس نباشد و بتواند با تورم تغییر کند؛ الان فکر می کنم مهمتر از ارز 4200 تومان این است که باید از زندگی مردم حراست بکنیم.
من فکر میکنم که اگر بخواهیم به زبان جوانان شرایط را توصیف کنم، باید بگویم که اگر شهروندان کنار صندوق رای جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند؛ هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می کردیم.
نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.
بحث تحریم و انتخابات و اینها، درموردش باید بگوییم دود تحریم از دل تحریم انتخابات مثل سال 84 ایجاد شد؛ اگر وارد انتخابات می شدیم در آن سال ، افرادی نمی آمدند که...
حق میدهم که مردم نسبت به اثرگذرای رایشان تردید داشته باشند؛ مردم در هرحال ناراحتند از شرایط زندگی شان.
به نظرم رئیس دولت می تواند تاثیرگذار باشد؛ رئیس دولت ممکن است بگوید تحریم کاغذپاره است؛ یک وقت رئیس دولت با رهبری می نشیند و مشورت می کند برای رفع تحریم ها و توسعه؛ خب پذیرفته می شود و از درون آن برجام بیرون می آید.
شما دولتی دارید که وزیر آن آقای جهرمی قاطع ایستاده که جلوی اخلال در کلاب هاوس را بگیرد؛ حتما هم با قاطعیت این مسیر را دنبال می کنند.
ما بین جنگ اقتصادی آمریکا و تحریم ها تفاوت قائل باشیم؛ در شروع کار دولت، ما با تحریم های شورای امنیت یعنی 7 قطعنامه شورای امنیت و تحریم های اتحادیه اروپا مواجه بودیم؛ این تحریم ها در دو سال و نیم اول دولت فعلی هم وجود داشت.
در جنگ اقتصادی آمریکا، در 200 سال گذشته، این حجم از تحریم ها و اصرار برای اجرای آن بی سابقه است.
آمریکایی ها تمام سفارتخانه هایشان را مامور کردند که پیگیری و نظارت کنند کدام کشورها با ما همکاری می کنند.
اصرار بر این داشند که صادرات نفت صفر شود، اصرار بر این داشتند که سیستم حمل و نقل دریایی ایران را فلج کنند.
آقای دکتر روحانی در سال 97 و 98 که به نیویورک رفته بودند، در ملاقات هایشان، به خصوص سال 98، خیلی از سران اروپایی و اسیایی می گفتند که ما به ترامپ هم گفتیم که به برجام برگردید و به مردم ایران فشار نیاورید، و او هم به انها می گفته، سه ماه صبر کنید، بعدش دیگر از اینها چیزی باقی نمی ماند.
آقای روحانی خودشان هیچ وقت نگفته اند که اصلاح طلب است، هیچ وقت هم نگفته دولت اصلاح طلب تشکیل داده، همیشه گفته دولت فراجناحی تشکیل داده، اتفاقا پست های کلیدی در دست کسانی است که سبقه اصلاح طلبی دارند.
اصلاح طلبان در دو انتخابات گذشته با حمایت از روحانی می خواستند قطعنامه های تحریمی رفع شود و روند توسعه ایجاد شود.
برجام بزرگترین دستاورد دیپلماتیک قرن گذشته است.
تیم مذاکره کننده ما در مقابل شش قدرت نشست و برجامی را تایید کردند که امریکایی ها اعلام کردند ما کلاه سرمان رفته.
در دوره خروج ترامپ، به ما می گفتند از برجام خارج شوید، اگر دولت تسلیم شده بود و خارج شده بود، امروز ما در فضای فعلی باید به چه چیزی برمی گشتیم؟
اگر قطعنامه های شورای امنیت ذیل فصل هفتم به دست ترامپ می افتاد، با آنها چه می کرد؟
من قبول دارم یکی از ضعفای دولت، لکنت زبان است؛ ما در دوره اول، درآمدهای افسانه ای را نداشتیم، اما دستاوردهایمان خوب بود.
هر دستگاهی که خودش را فراتر از قانون اساسی می داند، در کار اداره کشور اخلال می کند.
مجلس فعلی مجلس طرح هاست، درحالیکه 100 لایحه دولت دارد خاک می خورد.
لایحه شفافیت و تعارض منافع و هشت لایحه دیگر دولت، علی رغم گذشت زمان بسیار، حتی در مجلس اعلام وصول نشده، و این حتما خلاف قانون اساسی است، البته مجلس حق دارد رد کند، ولی حق ندارد آن را اعلام وصول نکند.
وقتی بازار سرمایه رشد می کند، مجلسی ها می گویند ما بودیم، وقتی شاخص می آید پایین می گویند به خاطر دولت است.
با اطمینان می گویم، هر حمایتی که لازم باشد از بازار سرمایه و سهامداران جز انجام می دهیم، جلسه سران قوا در هفته ای آینده در همین راستاست.
ما کوتاهی کردیم، باید همان اول دولت، گزارش جامعی نسبت به آنچه تحویل گرفتیم از دولت قبلارائه می دادیم؛ وقتی پاسخ نمی دهیم بعضی ها خیلی رویشان زیاد می شود.
آقای احمدی نژاد در 11 بند از من شکایت کرد، در مرحله دادسرا رفتم و دفاع کردم از خودم و در نهایت منع تقعیب صادر شد.
یکی از فسادهای دوره احمدی نژاد بابک زنجانی بود. با 4 امضای وزیرش، بیش از 1.7 میلیارد دلار نفت به زنجانی دادند.
نفت به نیروهای مسلح دادند، به نیروی انتظامی دادند؛ هیچکدام پولش برنگشت.
ایشان یک کاری کرده که ما تا 50 سال دیگر نمی توانیم به پول هایمان دسترسی پیدا کنیم.
هر وقت درمورد شرایط دولت احمدی نژاد صحبتی شود، آدم اعصابش خورد می شود، چراکه شرایط بسیار بدی ایجاد کردند.
در بحث سفارت عربستان، نیروهای ما ضعیف برخورد کردند و باید با آنها برخورد شود؛ یکی از خیانت هایی که در حق مردم شد، حمله به سفارت عربستان بود.
حتما علاقمند هستیم که زودتر با عربستان به یک نقطه مشترک برسیم.
حرف های زیادی برای گفتن با مردم دارم .
من با سردار سلیمانی، مثل دو برادر بودیم؛ من جهاد بودم در کرمان، ایشان سپاه بودند؛ من پشتبانی جنگ برای لشکر ثارالله درست کردم؛ حاج قاسم فرمانده بودند.
هر وقت می رفت کرمان، می رفت سر می زد به مادرم؛ مادرم می گفت قاسم را از شما بیشتر دوست دارم، دوتا از بچه هایم مادر در رکاب قاسم شهید شده بودند.
من 4 تا برادر دارم، دوتای آنها شهید شدند؛ یک برادر بزرگتر دارم که جانباز است و آموزش و پرورشی؛ یک برادر که کوچکتر است، همین مهدی است که در بخش خصوصی است.
سال 96، در انتخابات حضور پیدا کردم و حرف زدم؛ من بعد از آن خیلی هزینه دادم؛ سه ماه بعد از حضورم، برادرم به عنوان بخش خصوصی، ایشان را به نحو عجیبی گرفتند؛ من از رسانه ها فهمیدم بازداشتش کردند.
در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد، چه اطرافیان چه فردی از مسئولان کشور.
چرا یک پروند کوچک را به بزرگترین پرونده تبدیل می کنند؛ اما یک پرونده بزرگ میلیاردی، هیچ صدایی ازش در نمی آید؟
آن پرونده ای که این همه در بوق و کرنا کردند؛ برادرم دو اتهام داشت، حتما هر وقت بتواند می آید اطلاع رسانی می کند.
برادر من که قائممقام من نبوده، برادر من که معاونم نبوده، من هیچ ارتباط کاری با برادرم نداشتم.
برادرهای من آنقدر مراقب هستند که دفتر من هم نمیآیند. برادر من هر کاری که کرده در دولت احمدینژاد کرده است.
با آقای ظریف صحبت کردم، ایشان گفتند مذاکرات خوب دارد پیشرفت می کند، فعلا چارچوبی که در دستور کار است، مذاکره با 1+4 است؛ آنچه خواسته ایران است و از طرف تیم مذاکره کننده پیگیری می شود و تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شد، همه ی آنها باید لغو شوند.
طرفین از میزان پیشرفت راضی هستند.
راجع به مذاکرات ایران و امریکا در بغداد، هیچ مذاکره ای در این سطح (ویلیام برنز رئیس سیا) نبوده.
درمورد کاندیدا شدنم، هنوز تصمیمم بر «نه» بوده است؛ ولی هیچ وقت نگفته ام نمی شوم؛ حتما با بزرگان کشور مشورت می کنم.
عده ای فقط دوست دارند بگویند کاندیدا می شوند؛ اما کار، کار سختی است، نیازمند انسجام و بسیاری از کارهاست.
وقتی درمورد کاندیداتوری تصمیم بگیرم، حتما به مردم اعلام می کنم.
کارهای جدیدی که دکتر صالحی در بحث هسته ای شروع کردند، کار عالی ای بود؛ یک عده از روز شروع برجام، به جای اینکه بگذارند مردم از نعمت برجام استفاده کنند، هر جا خواسته شد استفاده بشه، جوری برنامه ریزی کردند که بهره نبرند.
فکر میکنند اگر تحریم ها حل نشود، فضا برای پیروزی آنها فراهم می شود؛ اینها زندگی مردم را گروگان گرفته اند.
من واقعا تلاش کردم در دوره مسئولیتم، جاهایی که حضور پیدا می کنم، خیلی از شهدا خرج نکنم؛ آنها انسان های بزرگی بودند، قرار نیست ما بخواهیم از انها سو استفاده کنیم.
اگر انسان مروت داشته باشد، وقتی ببیند یک دشمنی مثل امریکا دارد با ایران جنگ می کند، باید با مجموعه دولت همراهی کند.
اگر این آقایان جای ما بودند و این کارهای دولت فعلی را کرده بودند، و بعد امریکا هم بگوید ما شکست خوردیم، صداوسیما و دوستانشان جشن می گرفتند؛ در مقابل اما الان چوب لای چرخ ما می گذارند و توهین می کنند.
این توهین به نمایندگان مجلس است که افراد غیر نماینده، از سوی مجلس در جلسات شرکت می کنند.
دیدید مجلس چه بر سر بودجه آورد؟ دیدید مجلس آن را رد کرد؟ دیدید اصلاحاتی را که بر آن اعمال کرده، چه بود؟ گرانی های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است؛ مانده ایم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم.
چه کسی مسئول اداره کشور است؟ مصوبات در مجمع تشخیص گرفتار است.
اف ای تی اف، مهمترین خود تحریم بوده؛ این ها واقعیت هایی است که باید گفته شود.
برخی که می گویند رفیق حاج قاسم بوده اند از قاسم دارند سو استفاده می کنند.
حاج قاسم همه ی جان ماست.
معتقد هستم یک توطئه ی اسرائیلی، سعودی این ماجرای فایل صوتی را استارت زد.
آذری جهرمی وزیری جوان و با غیرت است.
آذری جهرمی هزینه داده اما عقب نشینی نکرده، اینجور مدیران برای کشور خیلی خوب است؛ برایش پرونده ساخته اند.
مردم وقتی می بییند و متوجه می شوند که این راه، راه مبارزه با فساد نیست؛ باید همه چیز صادقانه باشد.
پرونده های املاک نجومی باید پیگیری شود.
راجع به عیسی شریفی و مسائل دیگر شهرداری گزارشی داده نشده.
یک گزارشی، بازرس ویژه رئیس جمهور در مورد شهرداری دوره قبل تهیه کرده بود؛ من این گزارش را یک سال پیش فرستادم.
من در دولت ماندم که دیگر بابک زنجانی درست نشود؛ یک میلیارد دلار به این آدم پول داده شده؛ آن هم بدون مصوبه شورای امنیت ملی، پول را واریز کردند به بانک زنجانی.
به بانک زنجانی نفت می دادند، اما او پولش را پس نمی داد، با این حال بازهم به او نفت می دادند.
اینکه دائم یک سری شعار بدهیم و صداوسیما هم دائم پخش کند، فایده ای ندارد.
من در دور دوم، در تغییر هیچ معاون وزیری نقش نداشتم، تماما در دفتر رئیس جمهوری تصمیم گیری می شود، من فقط بعد از اینکه حکم داده شود، خبردار می شوم.
مطلبی که راجع به منشی گفتم، اولین نفری که از من سئوال کرد، اقای رئیس جمهور بود؛ به اقای روحانی گفتم من از یک موضوعی ناراحتم؛ رفتم در جلسه می بینم فردی به نام وزیر صنعت معرفی شده، در حالیکه خبر نداشتم اما صنعتگران از من توقع داشتند و می گفتند یک کسی که تحصیلاتش الهیات است، باید وزیر شود؟ من هم در پاسخ، آن حرف ها را زدم.
یک عده اصرار دارند که بگویند آن 24 میلیون اشتباه کردند که رای دادند.
خدا را خوش نمی آید که شرایط کشور را به جایی برسانید که یک فردی با چند هزار رای، نماینده مجلس شود.
دین خودم را به مردم ایران فراموش نکردم؛ من سعی و تلاش خودم را حرکتم؛ من در بخش امنیتی مثلا هیچ وظیفه ای بر دوشم نبود.
در بحث بنزین، من در سال 98، در جلسه سران سه قوه، من پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم، پیشنهاد داشتم که بنزین به جای اینکه به خودرو دهیم.......برخورد بدی با من شد....قهر کردم...گفتم دیگر نمی آیم و دیگر ادامه نمی دهم....
در بحث اقلیت های قومی و مذهبی، من قبول دارم آنطور که شایسته بود، نتوانستیم از این عزیزان استفاده کنیم در دولت، البته تابوشکنی هایی شد، مثلا فرماندار یا سفیر اهل سنت داریم؛ ولی بیشتر از اینها باید انجام می شد.
ما در درون حاکمیت باید سعی کنیم به تفاهم برسیم، گاهی اوقات حرف هایی که زده می شود، تیترهایی که زده می شود، تجمعاتی که ترتیب داده می شود، خلاف اخلاق است.
دولت در بحث رسانه خیلی خیلی دستش بسته است و اشکالش جدی است.
در دی 96، مشهد بودم، انجا این جمله ی مهم را اعلام کردیم، اقایانی که این تظاهرات را راه انداختید، دودش به چشم شما هم خواهد رفت؛ آن تظاهراتی که راه انداخته شد، توسط ترامپ مورد استفاده قرار گرفت و....
سوریه کشوری بزرگ و نیازمند بازسازی وسیع است؛ حتما کشورها تلاش خواهند کرد که سهمی از بازار بازسازی آن داشته باشند؛ بخش خصوصی ایران ورود خوبی پیدا کرده، اما قدری مقررات در این کشور مثل کشور خودمان سخت است.
درمورد موسسات اعتباری، یکی از کانون های اصلی فساد بودند؛ مشکل این بود که اینها زندگی یک عده از مردم ایران را گروگان گرفته بودند؛ کل زندگی مردم در خطر گرفته بود؛ دولت باید فکری می کرد برای مردم. باید البته مشخص شود چگونه آن فساد شکل گرفت.
من عضو ستاد کرونا نیستم، من فقط در اولین جلسه در میانه ی بهمن بودم، و خواستار توقف سفرهای چین شدم.
آقای رئیس جمهور خیلی در بحث کرونا وقت گذاشت؛ حداقل دو سه بار در هفته جلسه می گذارد در مورد این بحث.
این روزها، روزهای حساس تاریخی است در میانه مذاکرات وین برای برداشتن تحریم ها و فشارها؛ یک دفعه یک نوار گفتگوی غیرقابل انتشار از آقای ظریف را دیدیم که منتشر شد.
یک بخشی بحث امنیتی است که این نوار چگونه لو رفته؛ آقای رئیس جمهور دستور قاطع به وزارت طالاعات برای پیگیری داده؛ آنها هم در دستور کارشان است؛ باید با دقت و صراحت این ماجرا پیگیری شود که چطوری این فایل سر از سر یک رسانه سعودی درآورده است.
دوستی دیرینه و برادری با حاج قاسم داشتم و همینطور با دکتر ظریف؛ این دو، چهره ای ملی هستند.
اولا موضوع میدان در منطقه ما، یک موضوع جدی است؛ ما جنگ 8 ساله را داشتیم، بعد از جنگ عراق صدام تصمیم گرفت به کویت حمله کند؛ به آقای هاشمی نامه نوشت و گفت حاضریم با شما توافق کنیم؛ آقای هاشمی گفت اول از کویت بیایید بیرون؛ او در پاسخ البته گفت کویت بحث عربی است.
سپس در مارجیا افغانستان، به خاطر کشتن و شهادت دیپلمات های ما قرار بر حمله بود، اما رهبری جلوگیری کردند.
بعد از آن نوبت به بهار عربی و سپس داعش رسید؛ ما به عنوان ایران در وسط شرق و غرب، وقتی وجه غالب منطقه نظامی می شود، حتما هم این حساسیت باید موجود داشته باشد که از مرزهای ایران به شدت حراست و حفاظت شود.
دو نهاد هست که در این شرایط نقششان کلیدی است، یکی میدان است که سردار سلیمانی بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما هدف بعدیش ایران است، که همه ی تلاشش را کرد که نیافتد.
در این میان، بال دیپلماسی نقش کلیدی دارد.
درمورد فایل صوتی / مگر می شود هیچ اختلاف نظری نباشد؛ مگر ما رباتیم؟
نقش نهاد اجماع ساز، مدیریت اختلافات کارشناسی است؛ اینها اختلافات افراد با یکدیگر نیست.
سردار سلیمانی واقعا یک فرمانده میدان نبود فقط، ایشان باور داشت ک مذاکره در همه حال کمک میکند به حل مسائل؛ ایشان خیلی از مذاکرات را انجام می داد؛ سفری که ایشان در آن شهید شد، برای مذاکره در مورد یمن و عربستان بود؛ ایشان از هوشمندی بالایی برخوردار بود؛ دلسوزی زیادی داشت؛ شخصیت همه جانبه ای داشت.
اخرین جلسه ام با سردار سلیمانی در مورد اقای خاتمی بود
ظریف سرمایه ای بزرگ است؛ ببینید سردار سلیمانی و رهبری درمورد اقای ظریف چه می گویند؟
هیچ مسئله جز منافع ملی برای ظریف و حاج قاسم مهم نیست.
گذاریم دوگانه سازی کاذب درست کنند؛ میدان و دیپلماسی باهم هستند.
نباید ظریف را در این شرایط تضعیف کنیم، وقتی دارد مذاکره میکند با شش کشور قدرتمند دنیا.
مردم سردار سلیمانی و دکتر ظریف را مکمل یکدیگر می دانند.
بارها از زبان دکتر ظریف و سردار سلیمانی در [تمجید] از یکدیگر شنیدم؛ بهشان گفتم میخوایم جلسات سه نفری داشته باشیم؛ به من گفتم ما هر هفته جلسه داریم و کارهایمان را بایکدیگر هماهنگ می کنیم.
نباید درمورد قهرمان بزرگ دیپلماسی در کشور، اینطور صحبت بشه و تضعیف بشود.
بگذارید ظریف و حاج قاسم قهرمان ملت ایران بمانند.
من فکر میکنم آن چیزی که بیرون طراحی کرده بودند؛ این بود که فایل صوتی را در زمان مذاکره پخش کرده و ایجاد اختلاف بکنند در داخل کشور.
هدفشان و بازیشان این بود که ظریف عزیز را بزنند.
سردار سلیمانی برای ما سردار دلهاست؛ ظریف همچنان برای ما قهرمان است؛ او انسان مخلصی است که دنبال حقوق ملت ایران است.
نظر شما