چرا دو خودروساز بزرگ کشور فقط وعده و وعید می دهند؟
نیک نیوز: مدیران دو خودروساز بزرگ کشور، هریک در مجمعهای عمومی برگزار شده شرکتهای خود از عرضه خودروهای جدید به بازار در سال جاری خبر دادند.
وعده های تکراری که رنگ حقیقت به خود کمتر گرفته است و هر سال باز هم مطرح می شوند . به عنوان مثال خودروی تارا ایران خودرو بعد از چند بار معرفی و رونمایی رسمی هنوز به طور گسترده عرضه نشده است و همچنین سایپا هم بعد از چند سال معرفی و انتشار تصاویر مختلف و نیز انتخاب اسامی متفاوت سرانجام به صورت نسبتا محدود شاهین را به بازار عرضه کرد.
مجمعهای عمومی عادی سالانه دو خودروساز بزرگ کشور در هفته گذشته برگزار شد که ضمن آن هر دو مدیرعامل خودروساز ضمن تشریح عملکردهای خود طی سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری، برای عرضه دیگر محصولات جدید خود تا پایان سال جاری خبر دادند.
فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو- در مجمع عمومی عادی سالانه این گروه خودروسازی ضمن اشاره به رونمایی از نمونه اولیه کراس اوور ایرانی در شهریورماه سال جاری، برنامه های تدوین شده امسال در حوزه های مختلف، توسعه محصول، تولید، فروش و سودآوری را تبیین کرد و گفت: مراحل تولید محصول کراس اوور پروژه K۱۲۵ آغاز شده و نمونه اولیه این خودرو در شهریور ماه رونمایی خواهد شد و مورد استقبال مصرفکنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت؛ چراکه رویکرد ایرانخودرو تولید محصول رقابتی و با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی است.برای امسال هشت پروژه توسعهای جدید تصویب شده که آینده ایرانخودرو را تضمین خواهد کرد.
وی افزود: همچنین در شهریور ماه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) آغاز میشود و تا آذرماه نیز روی خودروهای رانا شش سرعته و سمند قرار گرفته و به بازار عرضه خواهد شد. ضمن اینکه امسال خودروی ۲۰۷ پانوراما با گیربکس شش سرعته نیز عرضه خواهد شد.
این مدیر خودروساز ضمن تشریح عملکرد سال مالی ۱۳۹۹، سال ۱۴۰۰ را سال اتفاقات خوب برای ایرانخودرو توصیف کرده و با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه خودرو، خاطرنشان کرد: اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیاندهی تولید، حفظ جریان تامین، تولید و عرضه محصول صادرات محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعالسازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه بخشی از برنامه های ایران خودرو برای امسال است.
مقیمی از تولید تارا اتوماتیک در مهرماه امسال خبر داد و گفت: هرچند که الزامات فعلی کمتر است اما تارا استانداردهای ۸۵ گانه را پاس میکند و از جمله آن، استاندارد عابر پیاده است که در این محصول رعایت شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرامخودرو علت توقف تولید محصول آریسان طی سه ماهه ابتدایی سال جاری را به دلیل مسایل زیست محیطی و اقدام مسئولانه ایران خودرو دانست و گفت: در حال حاضر پروژه های بهبود برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی اجرا میشود تا ظرف ماههای آینده این محصول با تغییرات و موتور XU۷ پلاس به تولید انبوه برسد. همچنین در رابطه با طراحی خانواده موتورهای کم مصرف و سه سیلندر داخلی سازی شده ایران خودرو، مرحله صنعتیسازی این موتور آغاز شده و تا سال ۱۴۰۱ این خانواده موتور به مرحله تولید انبوه میرسد که سالانه ۱۸۲ دلار به ازای هر دستگاه، صرفهجویی یارانهای سوخت در بر خواهد داشت.
مقیمی تولید انبوه خودروی برقی و هیبرید داخلی سازی شده ایرانخودرو را هم در صورت رفع موانع اقتصادی از سوی حاکمیت، ممکن دانست.
سلیمانی سه محصول جدید سایپا امسال وارد بازار خواهد شد
سیدجواد سلیمانی- مدیرعامل گروه سایپا- نیز در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت از ورود سه محصول جدید سایپا به بازار تا پایان سال جاری خبر داد و تاکید کرد: چنانچه شاخصهای اقتصادی تغییر نکند، امسال از زیان خارج خواهیم شد. آریا به عنوان نخستین کراساوور کاملا ایرانی در نیمه دوم امسال با گیربکس اتوماتیک، طراحی بسیار زیبا و امکانات و استانداردهای به روز به تولید انبوه خواهد رسید. امیدواریم خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک را نیز در پاییز امسال تولید و به بازار عرضه کنیم.
وی افزود: همچنین دو محصول، خودرو اطلس نیز که یک محصول کراس برپایه خودروهای ساینا و کوییک است، تولید میشود که جایگزین محصول تیبا خواهد شد.
مدیرعامل سایپا ضمن اشاره به توقف تولید پراید، با بیان اینکه این محصول سهم قابل توجهی از تیراژ تولید این خودروساز را به خود اختصاص داده بود و نگرانیهایی بابت توقف تولید وجود داشت؛ گفت: اما با تلاش مدیران، کارکنان و زنجیره تامین سایپا در کمتر از دو ماه محصولات جدید جایگزین پراید شدند و در پایان سال ۱۳۹۹ نیز شاهد بودیم که سایپا بدون پراید نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش تولید هم داشت. طی سالهای گذشته خودروهایی به عنوان محصول داخلی تولید و عرضه شد اما بیشتر آنها نتیجه تغییر اندکی در طراحی یا امکانات خودروهای غیرایرانی بود اما شاهین محصولی است که از صفر تا صد طراحی و تولید آن کاملا داخلی و متعلق به گروه خودروسازی سایپا است. شاهین با تکنولوژی به روز و استانداردهایی که امکان عرضه آن به بازارهای صادراتی را فراهم کرده، تولید و با کمترین ایراد و استقبال قابل توجه به بازار عرضه شد.
سلیمانی از توقف تولید وانت زامیاد تا پایان سال و جایگزنی آن با محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات و بهروز خبر داد و گفت: همچنین پروژه تولید اتوبوسهای برقی و دیزلی نیز در این دو شرکت آغاز و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شده و به زودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد.
نظر شما