کد خبر : 3596
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1400

تشریح عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۱۴۰۰

تشریح عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۱۴۰۰

نیک نیوز : رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی عملکرد این فدراسیون در سال ۱۴۰۰ را تشریح و ابراز امیدواری کرد بودجه این فدراسیون به نسبت فعالیت‌های زیادی که دارد، افزایش پیدا کند.

فدراسیون ورزش‌های همگانی در دو سال اخیر با تغییر رویکرد و حرکت به سمت علم‌گرایی تلاش کرده است با اجرای طرح‌های ملی و متناسب با شرایط کرونایی، قدم‌هایی اساسی در تامین سلامت مردم و حرکت به سمت کاهش کم تحرکی و اضافه وزن بردارد.

با این حال تخصیص  بودجه حدود چهار میلیارد تومانی برای تنها فدراسیونی که عنوانش فدراسیون ورزش‌های همگانی است و کمک به تامین تندرستی و ورزش همگانی 84 میلیون ایرانی را بعنوان ماموریت خود قرار داده است، بسیار ناچیز و اندک به شمار می‌رود، این امر محدودیت‌هایی را برای اجرای طرح و برنامه‌های بیشتر به وجود آورد. همین امر می‌طلبد وزارت ورزش و همه آنهایی که سلامت مردم برایشان اهمیت دارد نسبت به واقعی کردن بودجه این فدراسیون متناسب با نیازها و واقعیت‌های موجود  کم تحرکی ملی در  ایران قدم بردارند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با تشریح عملکرد این فدراسیون در سال 1400 ابراز امیدواری کرد با همراهی رسانه‌ها، وزارت ورزش، مجلس شورای اسلامی و همه نهادهایی که به هر طریقی با مردم در ارتباط هستند، در سال آینده قدم‌های موثرتری برای سلامت مردم ایران برداشته شود.

سال رو به پایان برای ورزش همگانی چگونه گذشت؟ 

 با وجود محدودیت‌های کرونایی که ورزش جهان و کشور را به چالشی عظیم کشاند، فدراسیون ورزش‌های همگانی با تحلیل داده‌های ملی در حوزه سلامت مردم و تعمق بر چرایی ناکارآمدی ساختارها و برنامه‌های توسعه ورزش همگانی و رویکردهای مورد استفاده در چند دهه قبل، به این مهم دست یافت که به جای برگزاری صرف رویدادهای ورزشی، بایستی برای اصلاح وضعیت موجود، کانون توجه و اقدامات کلیدی در حوزه ورزش همگانی بر مداخلات جامع دولت و اصلاح سبک زندگی مخاطبین با بهره گیری از رویکرد بازاریابی اجتماعی که هدفش اصلاح رفتار در گروه های مخاطب می‌باشد، متمرکز شود.

قطعا تغییر رویه‌ای که در سال های گذشته وجود داشت و بیشتر به همایش پیاده روی خلاصه می‌شد، کار سخت و دشواری بود؟

به هر حال هر فکر نو و ایده جدید برای اجرا شدن نیاز به زمان و حمایت و پشتکار دارد. در این مسیر با آگاهی بخشی به مدیران حوزه ورزش کشور و خصوصا دستگاه‌های موثر در توسعه ورزش همگانی تلاش کردیم تا با بازنگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری فدراسیون، هیئت‌های استانی، انجمن‌ها و کمیته‌های فدراسیون، با تغییر تاکتیک و استفاده کاربردی از فضای مجازی و امکان سنجی علمی، بسیاری از رقابت‌های خود را با هدف کاهش تاثیرات کم تحرکی خصوصا در دوران پاندمی کرونا و با تمرکز بر فعالیت‌های ورزشی در خانه و به شکل فرد محور و سازماندهی گروه‌های محدود، عملیاتی نماییم و زمینه مشارکت چند صد هزار نفر از هموطنان عزیز را در اقصی نقاط کشور فراهم آورد، تاکتیکی که اگر مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان و سایر اعضای شورای ورزش همگانی قرار می‌گرفت، می‌توانست بشکل رسمی بعنوان جریان اصلی ورزش کشور شناخته و معرفی شود و مسیر فعالیت‌های سایر فدراسیون‌های ورزشی را تسهیل کند و از این رهگذر زمینه مشارکت حداکثری را فراهم و کاهش کم تحرکی و عواقب زیان بار آن به شکلی مطلوب تر، مدیریت کند.

با همین تفکر در سال جاری رویدادها و طرح های ملی پرتعدادی را اجرا کردید؟

بله در همین راستا چند طرح ملی را برای اجرای سراسری در کشور مد نظر قرار دادیم که «لیگ تندرستی»، «پویش ملی ایران تندرست»، «طرح ملی دوشنبه‌های پیاده روی»،"لیگ سراسری ورزش یوگا" «طرح ملی دیسک طلایی» و «طرح ملی نمایشگاه کتاب ورزش همگانی» از مهمترین آنها بود و با مشارکت تمامی بخش ها، دهیاری‌ها، شهرستان‌ها و کلانشهرهای سراسر کشور و همراهی هیات های استانی برگزار شد.

با اجرای این طرح‌ها و برنامه‌ها به اهدافی که تعیین کرده بودید رسیدید؟

واقعیت این است که ورزش همگانی در ایران به واسطه تغییر سبک زندگی مردم و نبود یک نهضت و سازوکار ملی در سال‌های گذشته توجه زیادی به آن صورت نگرفته، عقب ماندگی زیادی دارد. هر چقدر هم که ما طرح و برنامه اجرا کنیم باز هم برای تامین سلامت مردم کم کار کرده‌ایم. وضعیت کنونی کشور و مشکلات اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، آنها را از ورزش دور کرده است. در چنین شرایطی فدراسیون ورزش‌های همگانی به تنهایی نمی تواند زمینه ورزش کردن مردم را فراهم کند. همه نهادها و دستگاه‌ها باید دست در دست هم و با شناسایی موانع اصلی مشارکت گروه‌های ملی مخاطب زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند تا این نقیصه بزرگ برطرف شود.

یکی از مواردی که در مصاحبه‌های قبلی‌تان مطرح کردید خطر یکجا نشینی و تبعات جبران ناپذیری است که برای مردم دارد. برای این خطر بزرگ چه برنامه‌ایی دارید؟

بیماری نشستن (Disease Sitting) بیماری تمدن کنونی است که ویژگی های زندگی عصر حاضر آن را رقم زده است. در بحث مبارزه با بیماری های غیرواگیردار، کاهش نشستن و توسعه فعالیت بدنی، هر دو حائز اهمیت است. شما حتی اگر ورزش کنید، نشستن طولانی هنوز آسیب زاست. رعایت اندازه استاندارد فعالیت بدنی در حالی که سبک زندگی یکجانشین دارید، نمی‌تواند به تنهایی برای سلامت شما کافی باشد. در حالت عادی، بعد هر 20 دقیقه نشستن، باید تحرک داشته باشید. بدترین نوع نشستن نیز طبق تحقیقات، زمان (اسکرین تایم) نمایشگر یا زمان تماشای صفحه نمایشگر است. زندگی بعد کرونا (Covid after Life ) خصوصا در سال آتی که بنظر می رسد کماکان با این بیماری درگیر خواهیم بود، ویژگی های خاصی دارد که عدم توجه به آن، منجر به شکست در برنامه ریزی ها می شود.

در این راستا از پیام و ماموریت های سازمان ملل هم بهره می برید؟

 طبیعتا در این مسیر از دانش و تجارب بین المللی با بومی کردن آن با سبک فرهنگی کشور استفاده خواهیم کرد. پیام سازمان ملل و سیاست‌گذاران جهان «توانبخشی و تاب آوری» برای ملت‌هاست. فدراسیون همگانی در راستای ماموریت خود برای تسهیل گری در دستیابی به سبک زندگی فعال، در کنار مبارزه با کم تحرکی، به توانبخشی و تاب آوری نیز توجه خواهد داشت و برای کاهش تاثیرات دو پاندمی کم تحرکی  و کرونا برنامه ریزی کرده و با توجه به فصول سال، ویژگی‌های زیستی هموطنان عزیز و توجه به شرایط واقعی زندگی در شهرها، چگونگی اجرای رویدادهای خود را در حیطه های آموزش، حمایت از توسعه زیرساختی ورزش همگانی و اجرای مسابقات و چگونگی تعاملات بین بخشی در جذب مخاطب اقشار جمعیتی برنامه ریزی خواهد کرد.

پس برای سال آینده برنامه‌های ویژه‌ای خواهید داشت؟

فدراسیون ورزش‌های همگانی سال 1401 را سال حرکت به سمت هم افزایی ملی در اجرای طرح‌های ورزش همگانی برای جذب مخاطب حداکثری در اقشار جمعیتی قرار خواهد داد و تلاش می‌کند برنامه عملیاتی خود را با آگاهی بخشی به عموم و عناصر موثر و اجرای رویدادهایی با هدف جذب مخاطبین سازماندهی شده با همراهی سایر دستگاه‌های ملی اجرایی کند.

با این تفاسیر برای هر فصل برنامه جداگانه‌ای خواهید داشت؟

بله تلاش کرده‌ایم که برای هر فصل با توجه به شرایط فصلی و جغرافیایی برنامه‌های مناسی را لحاظ کنیم. فصل آغازین سال آینده در سه مناسبت اصلی (تعطیلات عید، ماه مبارک رمضان، امتحانات پایان سال تحصیلی) محصور شده است. تغذیه نامناسب، کاهش انرژی بدن و زمان تفریح کم، پیام های این مناسبت‌هاست.

رویدادهای گسترده لیگ پیاده روی و ورزش روزانه تعطیل نیست. دو رویداد اصلی فدراسیون به اقتضای مناسبت های این فصل است تا هم از فعالیت با آستانه پایین استفاده کنیم چون آستانه شدید فعالیت باعث دلزدگی با شرایط این فصل خواهد شد. همچنین، ماهیت این رویدادها نیز طوری است که بر مبنای ورزش جمعی یا مشارکت انبوه در فضای آزاد است تا هم امنیت خاطر از حضور در کنار هم در فضای آزاد حاصل شود و هم ماهیت جمعی این فعالیت‌ها، اتحاد و همدلی و نهایتا تاب آوری را بالاتر می‌برد. همچنین به هدف توانبخشی سبز و اقتصادی نیز کمک خواهد کرد زیرا پیاده روی و ورزش روزانه ارزان و در دسترس است که به توانبخشی اقتصادی کمک می کند و همچنین دوستدار محیط زیست است به توانبخشی سبز کمک خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0