ریزش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی ادامه دارد
نیک نیوز : همزمان با کاهش قابل توجه دلار طی ده روز گذشته در بازار آزاد، قیمت خودروهای وارداتی نیز که طی سه سال اخیر با افزایش قیمت همراه بود، طی این چندین روز کاهش یافت، در برخی از مدل ها، حدود ۳۰ درصد از قیمت این خودروها با ریزش همراه بوده است.
در این مدت علاوه بر افزایش قیمت دلار که در صعودی بودن نرخ خودروهای وارداتی بسیار تاثیرگذار بوده، ممنوعیت واردات نیز مزید بر علت شده تا در سایه کمبود عرضه، قیمتها سر به فلک بکشد، در این روزها به توجه اینکه برجام در آستانه احیا شدن است و بر اساس پیش بینی کارشناسان بازار خودرو، دولت آینده احتمالا واردات خودرو را آزاد خواهد کرد، که این موضوع میتواند به کنترل بازار خودرو و تعدیل قیمتها کمک کند.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودروهای وارداتی بین ۱۰ تا ۳۰ درصدی با ریزش روبرو بوده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه طی چندین ماهه گذشته دلار سیر نزولی به خود گرفته و از سوی دیگر نیز نرخ تمام خودروهای وارداتی بر اساس دلار محاسبه میشود، آنها نیز با افت روبرو بودند، اما طی یک هفته اخیر نیز به دلیل ریزش شدید دلار، قیمت خودروهای وارداتی حتی در برخی از مدلها شاهد افت ۳۰ درصدی قیمت طی روزهای گذشته بود.
وی افزود: به غیر از تاثیر نرخ دلار بر روی بازار خودروهای وارداتی که با نوسان آن قیمت آنها نیز بالا و پایین میشوند، کمبود عرضه در بازار مزید بر علت شده که طی سه سال گذشته همواره شاهد باشیم خودروهای وارداتی سیر صعودی داشته اند، این کاهش قیمت اخیر نیز که به خاطر نرخ ارز رخ داد، میتواند موقتی و تنها در کوتاه مدت ماندگار باشد، زیرا اگر محدودیت واردات همچنان ادامه پیدا کند، بعد از مدتی دوباره شاهد خواهیم بود که قیمتها افزایش مییابد، زیرا که عرضه به بازار انجام نمیشود و بعد از مدتی قیمت خودروهای دست دوم وارداتی به دلیل تقاضایی که وجود دارد با افزایش روبرو میشود.
دادفر با اشاره به اینکه دولت طی سه سال گذشته با درخواست انجمن واردکنندگان خودرو برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک موافقت نکرده است، یادآور شد: اگر این چند هزار خودرو به بازار تزریق میشد قیمت خودروهای وارداتی تا این حد با افزایش بسیار زیاد و خارج از قاعده روبرو نبود، دولت آینده اما واردات خودرو را به دو دلیل آزاد خواهد کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: اول اینکه برای ساماندهی بازار خودرو باید ممنوعیت واردات برطرف شود تا هم در بازار وارداتیها و هم در بازار خودروهای ساخت داخل شاهد افزایش تنوع و ایجاد رقابت باشیم، اگر چنین موضوعی رخ دهد، این مساله قیمت خودروهای داخلی را نیز کاهش خواهد داد، زیرا که قیمت خودروهای وارداتی به نوعی جهت دهنده و تنظیم کننده قیمت خودروهای ساخت داخل قلمداد میشود، دوم هم اینکه دولت آینده به عنوان یک اقدام که بتواند رضایت مردم را نیز به دست بیاورد واردات خودرو را آزاد خواهد کرد.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودروهای وارداتی در برخی از مدلها طی روزهای اخیر با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است، اظهار داشت: همزمان با کاهش قیمت دلار طی یک هفته اخیر شاهد ریزش قیمت خودروهای وارداتی هستیم، در مدلهای بالاتر شدت کاهش قیمتها بیشتر بوده است.
وی افزود: در کنار ریزش قیمت دلار عرضه خودروهای وارداتی که در پارکینگ توسط مالکان دپو شده بود به امید افزایش قیمت و کسب سود هنگفت، با توجه به شرایطی که ناشی از احیای برجام و رفع تحریمها ایجاد شده است مالکان خودروها از ترس کاهش بیشتر قیمت، خودروهای خود را در بازار عرضه کردهاند. خریدار چندانی هم در بازار حضور ندارد، زیرا آنها نیز به امید ریزش بیشتر قیمت هستند، بنابراین عرضه بسیار بیشتر از تقاضا بوده و تحت چنین شرایطی شاهد افت قیمتها طی چند روز گذشته بوده ایم.
زاوه با بیان اینکه به احتمال زیاد طی چند ماه آینده واردات خودرو از سر گرفته خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه برجام به احتمال زیاد دوباره احیا شده و درآمدهای نفتی کشور نیز افزایش مییابد و دیگر در داخل با کمبود ارز روبرو نخواهیم بود، در چنین شرایطی واردات خودرو بعد از ممنوعیت چند ساله آزاد خواهد شد و این موضوع میتواند در تعدیل قیمت خودروهای وارداتی از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو برای بسیاری از افراد سودهای هنگفتی را به دنبال داشته است، اضافه کرد: این امر باعث ایجاد انحصار در بازار خودرو شده است، این موضوع برای مونتاژکاران چینی بسیار شیرین بوده، زیرا آنها در غیاب خودروهای کرهای، ژاپنی و اروپایی توانستند محصولات خود را تا ۳ برابر قیمت عرضه کنند، در حال حاضر قیمت برخی خودروهای شاسی بلند چینی با دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی به فروش میرسد که هیچ گونه توجهی ندارد.
وی یادآور شد: بدون شک، اگر واردات خودرو آزاد شود، این شرکتها لابی بسیار قدرتمند و گستردهای را ترتیب خواهند داد در ماههای آینده به بهانه حمایت از تولید داخل، تا همچنان به مونتاژ خودروهای چینی و کسب سود در این باره ادامه دهند، در حالی که اساساً خودروسازان داخلی هیچ نفعی از ممنوعیت نمیبرند بلکه این شرکتهای مونتاژکار چینی هستند که از این غیبت خودروسازان خارجی در ایران استفاده کرده و خودروهای مونتاژ خود را تا چند برابر قیمت به مشتریان عرضه میکنند، بنابراین باید منتظر یک مقاومت جدی درباره آزادسازی واردات خودرو حتی در شرایطی که برجام دوباره زنده شود، باشیم.
نظر شما