کد خبر : 1683
تاریخ انتشار : 22 تیر 1400

سهم ناچیز زنان ورزشکار ایرانی در بازی‌های المپیک 2020 توکیو

سهم ناچیز زنان ورزشکار ایرانی در بازی‌های المپیک 2020 توکیو

نیک نیوز: ورزش ایران در حالی با 66 ورزشکار در بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو شرکت می‌کند که زنان ورزشکار سهم ناچیزی از این کاروان دارند.

ورزش ایران در حالی با 66 ورزشکار در بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو شرکت می‌کند که زنان ورزشکار سهم ناچیزی از این کاروان دارند. کسب 10 سهمیه در شش رشته انفرادی، بهترین و بالاترین آماری است که بانوان ورزشکاری ایرانی در 9 دوره حضورشان در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا به ثبت رسانده‌اند. از مجموع 16 دوره‌ای که ورزش کشور در این باز‌ی‌ها شرکت داشته، زنان در هشت دوره شانس این را داشته‌اند که به میدان المپیک اعزام شوند و حالا هم در آستانه نهمین حضور خود در این آوردگاه معتبر جهانی هستند.

تا پیش از این المپیک 2016 ریودوژانیرو اوج درخشش بانوان ورزشکار ایرانی در این میدان حساس بود؛ جایی که علاوه بر شکسته‌شدن تعداد سهمیه‌ها (9 سهمیه)، اولین مدال تاریخ ورزش زنان در المپیک نیز به دست آمد. برای المپیک 2020 توکیو اما ورزش بانوان ایران پرفروغ‌تر از دوره قبل ظاهر شده و با وجود محدودیت و تبعات منفی ویروس کرونا رکورد سهمیه‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو را شکسته است. از بین 10 زن المپینی که قرار است تا چند روز دیگر راهی توکیو شوند، همه آنها به‌جز یک نفر برای اولین بار است می‌خواهند پا به این بازی‌ها بگذارند.

نجمه خدمتی، باسابقه‌ترین المپین

نجمه خدمتی که یکی از چهره‌های مطرح چند سال اخیر تیراندازی زنان بوده، در این کاروان باتجربه‌ترین فرد است. او در المپیک 2016 ریودوژانیرو نیز نماینده ایران در تفنگ بادی 10 متر بود که با عنوان ششمی به کار خود پایان داد. قهرمان بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون، دو سال قبل و در جریان رقابت‌های جام جهانی چین، با کسب عنوان پنجمی سهمیه المپیک 2020 توکیو را کسب کرد. سهمیه‌ای که در‌واقع چراغ کاروان ورزش ایران را برای المپیک سی‌ودوم روشن کرد و اولین ورودی بود.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

پیشتازی زنان تیرانداز در همه ادوار المپیک

ورزش بانوان کشور در‌حالی با رشته تیراندازی کار خود را در بازی‌های المپیک آغاز کرد که از آن زمان تاکنون همیشه حضور ادامه‌دار و چشمگیری را در این بازی‌ها داشته است. لیدا فریمان اولین نماینده ورزش زنان در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا بود که با سهمیه وایلد‌کارت (سهمیه آزاد) در رشته تیراندازی (تفنگ بادی ۱۰ متر) در این بازی‌ها شرکت کرد. این حضور در المپیک‌های 2000 سیدنی و 2004 آتن نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه در المپیک 2008 پکن دچار وقفه شد و تیراندازی نماینده زنی در بازی‌ها نداشت. در المپیک 2012 و 2016 نیز این حضور تداوم پیدا کرد تا اکنون که شاهد کسب چهار ورودی در این رشته هستیم. علاوه بر نجمه خدمتی، هانیه رستمیان و آرمینا صادقیان در تفنگ بادی 10 متر و فاطمه کرم‌زاده در تفنگ سه وضعیت 50 متر، نفرات جوانی هستند که برای اولین بار به المپیک راه پیدا کرده‌اند.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

امیدوار به مدال‌آوری کاراته زنان

کاراته در‌حالی برای این دوره از المپیک به جمع رشته‌های بازی‌ها اضافه شده که اتفاق خوبی را پیش‌روی ورزش زنان قرار داده است. افتخارات درخشانی که حمیده عباسعلی در میادین جهانی و آسیایی به دست آورده این امید را ایجاد کرده که او بتواند با نشان المپیک کلکسیون مدال‌هایش را تکمیل کند. مهم‌تر از همه اینکه خاطره خوشی را که کیمیا علیزاده در المپیک 2016 ریودوژانیرو رقم زد برای ورزش زنان تکرار کند. در کنار عباسعلی، سارا بهمنیار نیز دیگر ملی‌پوش کاراته بانوان است که جواز صعود به توکیو را به دست آورده است. این دو کاراته‌کار از اقبال خوبی برخوردار بودند که در اولین دوره ورود کاراته به جمع بازی‌های المپیک، شانس شرکت در این رقابت‌های مهم را به دست آوردند.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

غیرمنتظره‌ترین سهمیه به نام ثریا آقایی

غیرمنتظره‌ترین سهمیه‌ای را که ورزش زنان ایران برای حضور در المپیک توکیو به دست آورد، باید به نام ثریا آقایی زد. بانوی بااخلاق و شایسته، در واپسین لحظات تکمیل فهرست المپیکی‌ها، سهمیه را از آن خود کرد. ثریا در المپیک 2016 نیز شانس این را داشت که ورودی بگیرد اما چون در آستانه مسابقات با آسیب‌دیدگی مواجه شد، به بازی‌ها نرسید. این اتفاق تلخ در این دوره نیز برای او تکرار شد و مصدومیت گریبانش را گرفت. آقایی در این مدت از رقبا عقب افتاد؛ چراکه نتوانسته بود در رقابت‌های انتخابی حاضر باشد. در‌حالی‌که همه فکر می‌کردند او این بار نیز از شرکت در المپیک محروم می‌شود اما با انصراف ورزشکار مصری، جایگاه ثریا در رده‌بندی جهانی مستحکم شد و در عین ناباوری المپیکی شد. توکیو 2020 اولین المپیک برای بانوی بدمینتون‌باز ایران است.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

رقابت جذاب ناهید کیانی و کیمیا علیزاده

تک‌نماینده تیم ملی تکواندوی بانوان ناهید کیانی است. او که پیش از این در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم مبارزه می‌کرد با تصمیم کادر فنی، تغییر وزن داد و پیراهن وزن منهای ۵۷ کیلوگرم هوگوی تیم ملی را پوشید. وزنی که پیش از این تک‌ستاره‌ای چون کیمیا علیزاده را در خود می‌دید. با مهاجرت کیمیا به آلمان مسئولان کادر فنی همچنان امیدوار به این بودند که می‌توانند خلأ وزن منهای 57 را با بازیکنی چون کیانی پر کنند که در‌نهایت همین هم شد. ناهید از طریق سهمیه قاره‌ای توانست ورودی بازی‌های المپیک را به دست آورد و برای اولین بار المپیک را ببیند. نکته در‌خور‌توجه حضور کیانی در بازی‌های توکیو، رویارویی او با هم‌تیمی قدیمی خود یعنی کیمیاست. کیمیا که با پرچم پناهنده‌ها در المپیک شرکت می‌کند، در دور نخست باید با ناهید مبارزه کند.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

نازنین و یک دنیا حسرت

نازنین ملایی، عضو تیم ملی قایقرانی رویینگ بعد از 14 سال حضور در تیم‌های ملی این رشته بالاخره رنگ المپیک را دید. او در مسابقات قهرمانی آسیا که اخیرا برگزار شد، به‌عنوان قایق دوم ورودی این بازی‌ها را کسب کرد. ملایی در‌حالی تا چند روز دیگر عازم توکیو می‌شود که همچنان از نداشتن امکانات و تجهیزات کافی و حرفه‌ای در این مسیر گلایه می‌کند.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

خوش‌شانسی فصیحی

فرزانه فصیحی دونده 60 متر زنان نیز یکی از نفرات خوش‌شانسی بود که با سهمیه آزاد فرصت حضور در المپیک توکیو را به دست آورد. او با رایزنی‌های کمیته ملی المپیک یک سهمیه یونیورسالیتی کسب کرد. بعید به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط دوومیدانی زنان ایران به این شکل باشد، هیچ زن ایرانی در دوهای سرعت بتواند سهمیه المپیک را بگیرد. فصیحی در المپیک در ماده 100 متر می‌دود.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

بدشانس‌ترین المپین، پریسا جهان‌فکریان

اگر سهمیه پریسا جهان‌فکریان در وزنه‌برداری هم حساب می‌شد، ورزش زنان ایران در مجموع با 11 ورزشکار راهی توکیو می‌شد. بی‌تدبیری مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری در حمایت از این وزنه‌بردار زن کار را به جایی رساند که این افتخار بزرگ به راحتی برای وزنه‌برداری بانوان نادیده گرفته شد. جهان‌فکریان تنها 200 امتیاز برای کسب سهمیه کم داشت. او اگر به مسابقات قهرمانی آسیا می‌رفت می‌توانست این امتیاز را تکمیل کند اما کادر فنی تیم ملی مانع اعزامش شد. در‌نهایت چندی‌پیش با انصراف ورزشکار قاره اقیانوسیه یک جا در رنکینگ خالی شد که آن‌هم به جهان‌فکریان رسید. پریسا اما چون تازه دستش را جراحی کرده بود، به‌سادگی این فرصت بزرگ را از دست داد.

۸ نکته از ۱۰ زن المپیکی ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0