کد خبر : 3201
تاریخ انتشار : 07 دی 1400

پنج مقصد اول صادراتی ایران در سال جاری

پنج مقصد اول صادراتی ایران در سال جاری

نیک نیوز : هایتاجر ( بزرگترین بازار صادراتی ایران ) گفت : سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از کل تجارت انجام شده در ۹ ماهه سال جاری، ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است. 

سرپرست گمرک ایران گفت: این رقم از کل صادرات یک ساله سال ۹۹ بیشتر شده است که انتظار می‌رود با حفظ روند صادرات، این میزان تا پایان سال به ۴۷میلیارد دلار برسد. 

وی ادامه‌ داد: از ابتدای سال‌ جاری تا پایان آذر ماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد. پیش‌ بینی می‌شود در صورت ادامه روند تجارت کنونی تجارت خارجی کشورمان تا پایان سال  به ۹۸ میلیارد دلار برسد.

سرپرست گمرک ایران تصریح‌ کرد: رشد صادرات غیرنفتی در شرایط تحریمی و وجود محدودیت‌های اقتصادی، حاصل تلاش و همت همه دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجی، به‌ویژه فعالان اقتصادی است و انتظار می‌رود با رفع مشکلات و تنگناهای موجود، شاهد بهبود وضعیت تجارت در آینده باشیم.

وی در  خصوص عمده مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی خاطر نشان‌ کرد: در این مدت چین با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، نخستین شریک تجاری ایران بود و پس از آن عراق با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار، امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و افغانستان با سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

وی افزود: امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۹۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، پنج کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر هستید
https://github.com/igoshev/laravel-captcha

نظرات

انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0